Læreraftale i København kan få betydning for resten af landet
Folkeskolelærerne i Københavns Kommune har fra tirsdag mulighed for at forberede sig fem timer derhjemme.
- Vi kan se, at det simpelthen går bedre i de kommuner, hvor den lokale lærerafdeling og kommunen samarbejder. Det er en forudsætning for, at folkeskolens udfordringer bliver løst, siger Anders Bondo Christensen.
- Vi kan se, at det simpelthen går bedre i de kommuner, hvor den lokale lærerafdeling og kommunen samarbejder. Det er en forudsætning for, at folkeskolens udfordringer bliver løst, siger Anders Bondo Christensen. Foto: Scanpix/arkiv


Det kan få betydning for kolleger i andre kommuner, at 3400 lærere og børnehaveklasseledere i København netop har indgået en ny lokalaftale med kommunen og skolelederne.

Sådan lyder meldingen fra formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, efter at det fredag blandt andet blev aftalt, at lærere nu kan se frem til større fleksibilitet og mulighed for at forberede sig hjemme fem timer om ugen.

- Det har en stor betydning. Men det skal siges, at langt over halvdelen af landets kommuner allerede har lignende aftaler. Men det er klart, at København har en særlig placering, og derfor har det en betydning uden for Københavns Kommune, siger Anders Bondo Christensen.

Andre kommuner kan altså blive inspireret til at følge trop og vil givetvis nærstudere den nye københavnske lokalaftale. Den er kommet i stand efter et langt forhandlingsforløb mellem Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune, Skolelederne i København og Københavns Lærerforening.

Fem timer væk fra skolen

Aftalen giver lærerne et mere fleksibelt arbejdsliv på flere områder. Tilstedeværelsespligten bliver blødt op, mens skolelederne skal forsøge at lægge lærernes forberedelsestid i større blokke først og sidst på dagen.

Lærerne kan blandt andet efter aftale med deres leder bede om omkring fem timer om ugen, hvor de selv kan vælge hvor og hvornår forberedelsen og opgaveretning skal foregå.

Netop spørgsmålet om hvor og hvornår var en del af det store drama, da lærerne og kommunerne i 2013 sloges om lærernes arbejdstid.

Anders Bondo Christensen er meget meget glad for den nye aftale i København, som kan være god inspiration for andre kommuner.

- Vi kan se, at det simpelthen går bedre i de kommuner, hvor den lokale lærerafdeling og kommunen samarbejder. Det er en forudsætning for, at folkeskolens udfordringer bliver løst, siger han.

Et skridt i den rigtige retning

I Københavns Kommune er Tobias Børner Stax, administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, glad for aftalen.

- Vi har længe haft et ønske om at give ledere og medarbejdere mere fleksibilitet, så de kan tilrettelægge samarbejdet med hinanden og sikre, at de kan forberede sig bedst muligt under hensyntagen til både børn og arbejdsfællesskab. Jeg er tilfreds med, at vi nu har indgået en aftale, som både understøtter lærernes teamsamarbejde og samtidig giver mulighed for at imødekomme medarbejdernes helt naturlige behov for fleksibilitet. Jeg er overbevist om, at aftalen giver alle parter bedre rammer for at gøre det, vi er sat i verden for: At gøre eleverne så dygtige som muligt, siger han i en pressemeddelelse.

Jan Trojaborg, formand for Københavns Lærerforening ser også gode perspektiver i aftalen:

- Det er et skridt i den rigtige retning, at vi nu har indgået en egentlig lokalaftale, der indeholder større fleksibilitet og giver de tillidsvalgte bedre muligheder for medbestemmelse. Parterne har også forpligtet sig til at sikre, at skolerne fører aftalen ud i praksis. Vi håber, at aftalen kan være med til både at fastholde og tiltrække lærere til København, siger han i pressemeddelelsen.

Alle partier i Københavns Borgerrepræsentation har bakket op om at nå frem til den nye lokalaftale, der allerede træder i kraft tirsdag den 1. november.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.