Respekten fra eleverne kommer ikke af sig selv. Den skal man gøre sig fortjent til. Sådan lyder det fra Kristine Falgaard, der er lærer og tillidsmand på Ny Hollænderskolen på Frederiksberg.
Udmeldingen kommer efter, at Berlingske tidligere i dag skrev om en Gallup-undersøgelse, hvor omkring en femtedel af de adspurgte forældre svarer, at deres børn ikke har respekt for lærerne som autoritet.
- Vi skal gøre os mere fortjent til en respekt. Den kommer ikke af sig selv. Det skal komme af de ting, du gør og den måde, du træder ind i klasseværelset på, ligesom respekten også i høj grad bygger på, hvordan man har det i forhold til forældrene, siger Kristine Falgaard og understreger, at det har været sådan i alle de 14 år, hun har været lærer.
Hun oplever derfor ikke selv i sin hverdag, at eleverne har mindre respekt for hende som lærer end tidligere. Til gengæld oplever hun, at forholdet til forældrene er blevet væsentligt anderledes.
- Forældrene er kommet mere ind i klasseværelset. De stiller spørgsmål til det, der foregår, og vi skal i højere grad argumentere for, hvorfor vi gør, som vi gør, siger Kristine Falgaard og eksemplificerer med, hvis et barn skal have en pause fra klassen, fordi de laver uro i timen.
- Der skal vi i dag i langt højere grad svare på, hvorfor vi har gjort det. Tidligere gjorde man det bare, siger hun.
Barnet er blevet et projekt
Kristine Falgaard tror især det skyldes den generelle udvikling i samfundet,
- Det bliver projekt barn for flere og flere forældre. De har store ambitioner, og det gør også, at de stiller nogle større krav til deres børn, og det medvirker også til, at de stiller større krav til os lærere, siger hun.
I forbindelse med offentliggørelsen af Gallup-undersøgelsen har den nye undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) været ude og efterlyse et større forældreansvar.
- Der er behov for, at forældre signalerer over for deres børn, at børnene skal have respekt for lærerne og følge de retningslinjer, lærerne giver i skolen. Forældrene spiller en meget stor rolle. Hvis de over for deres børn taler skolen og lærerne ned, så forplanter det sig i børnenes syn på læreren som autoritet, siger hun blandt andet til Berlingske.
Og den udmelding er Kristine Falgaard enig i.
- Hun har fat i en pointe. Hvis du har en naturlig tilgang til, at man har respekt for skolen og snakker positivt omkring det ved middagsbordet, så har børnene det også med, når de kommer i skole, siger hun.
Hun understreger dog samtidig, at ministeren mangler en vigtig vinkel.
- Jeg synes, at hun mangler at forholde sig til det gode forældresamarbejde. Det er ikke kun forældrene alene, der har et ansvar. Det er noget, de har i samarbejde med skolen. Det er nemt nok at sige, at sådan skal de gøre, men hvordan skal forældrene gøre det, hvis de ikke ved hvordan? spørger hun retorisk.
I den forbindelse mener hun, at de nye regler om lærernes arbejdstid, der betyder, at man ikke må kommunikere med forældrene efter klokken 17, gør livet meget sværere for lærerne.
- Mange gange drejer det sig måske om misforståelser, og når vi så har ikke har tid til at snakke med forældrene, så kører snakken omkring middagsbordet på et forkert grundlag. Det er meget utilstrækkeligt, at man ikke har tid til at få afsluttet de sager, der er i gang, siger Kristine Falgaard.