Lærer: Hvorfor skal dumme og dovne elever evaluere mig?
De dumme og dovne elever bør ikke være med til at evaluere deres underviser, mener en lektor på Københavns Universitet.
Det er ikke fair, at underviserne skal evalueres af elever, der ikke har forstået faget eller ikke er mødt op til undervisningen, mener lektoren. Personerne på billedet har ikke med sagen at gøre.
Det er ikke fair, at underviserne skal evalueres af elever, der ikke har forstået faget eller ikke er mødt op til undervisningen, mener lektoren. Personerne på billedet har ikke med sagen at gøre. Foto: COLOURBOX


- Hvorfor skal min undervisning bedømmes af dumme og dovne studerende, som slet ikke burde være på et universitet?

Sådan skriver lektor Steen Lauge Hansen på Københavns Universitet i den interne Universitetsavis.

Der er tradition for at alle de studerende kan evaluere deres undervisere, når kurset er slut - herunder også de studerende, der har dumpet kurset, og dem, der ikke mødte op til undervisningen.

Det er Steen Lauge Hansen utilfreds med - ikke mindst fordi undervisere, der kræver mere af de studerende generelt får dårligere evaluering end de mere "slappe" undervisere.

Hvad med dig selv?

Indlægget får en blandet modtagelse. Nogle udtrykker enighed med lektoren om, at man burde kunne forvente et vist fagligt niveau og en vis engagement blandt universitetsstuderende.

- Når det er sagt, så kan disse "dumme og dovne" studerende også i en del tilfælde bidrage med forslag til, hvorledes undervisningen kan forbedres, så de netop bliver mere entusiastiske, skriver en debattør.

Andre stejler over ordene "dumme" og "dovne", og flere anbefaler også, at Steen Lauge Hansen vender blikket indad:

- Har du overvejet, hvad din andel er i det!? Jeg læser på det juridiske fakultet på Københavns universitet, efter min mening er der flere af underviserne, der ikke er egnet til at undervise, skriver en studerende.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.