Der bliver talt meget om, at det er vigtigt at efteruddanne sig. Men som beskrevet i Ugebrevet A4 er der mange ansatte, der aldrig ser skyggen af et kursus eller anden form for efteruddannelse. Det gælder eksempelvis på hotellerne.
Nu forsøger 3F København og hotelkæden Arp-Hansen Hotel Group imidlertid at få flere ansatte på kursus. Håbet er, at tiltaget kan påvirke hele hotelbranchen.
I dag står det skidt til i hotelbranchen med hensyn til efteruddannelse. Det fortæller Rasmus Kruse, som er faglig sekretær for hotel og restaurant i 3F København.
- Langt hovedparten af vores medlemmer på hotellerne har ikke været på kursus i flere år. Og hvis de endelig har, så har det typisk været interne salgskurser arrangeret af arbejdsgiveren, siger Rasmus Kruse.
Kursus i stedet for ledighed
For at få flere hotel-ansatte klædt bedre på til deres fag har 3F København lavet en aftale med Arp-Hansen Hotel Group, der driver hoteller i København - blandt andre Tivoli Hotel & Congress Center, Grand Hotel og Imperial Hotel.
Kort fortalt går projektet ud på at give ansatte i hotelkæden en lækker buffet af kurser at vælge imellem. For eksempel kan tjenere lære om 'præsentation af menuer' eller om 'alverdens vine og gæstebetjening'. Og receptionister kan lære om 'Takt og Tone i gæstebetjeningen'.
- Kurserne skal afvikles her i januar-februar, hvor der normalt ikke er så mange gæster på hotellerne. Det gør det nemmere for personalet at få fri til at deltage i kurser. Og nogle kan sågar beholde jobbet, fordi efteruddannelse erstatter en periode, hvor mange kommer på deltid eller er sæsonfyret, fortæller Rasmus Kruse.
I projektet er der lagt meget vægt på, at det skal være nemt for de ansatte.
- Med det her projekt serverer vi efteruddannelse for de ansatte på hotellerne. Vi gør det let og tilgængeligt. I stedet for at det skal være en kamp for den enkelte at komme på kursus, fortæller Rasmus Kruse.
Skepsis skal overvindes
Det er ofte svært at motivere ufaglærte og kortuddannede til at komme på kursus. Mange af dem har dårlige erfaringer fra skoletiden og kan ikke se fidusen i efteruddannelse. Det er 3F København meget bevidst om.
- En kollega og jeg bruger lige nu dage på at komme rundt og tale med ansatte i hotelkæden og fortælle om kurserne. Kurser som i øvrigt er blevet skræddersyet efter deres ønsker, fortæller Rasmus Kruse.
Set fra chefernes side er projektet meget positivt. Det fortæller Malene Friis, som er koncerndirektør for driften i Arp-Hansen Hotel Group.
- Det her projekt i samarbejde med Hotel- og Restaurantskolen giver os endnu bedre muligheder for at efteruddanne og videreudvikle vores folk. Det ligger os meget på sinde, så vi ikke om få år står og mangler kvalificerede medarbejdere, siger Malene Friis.
Ud over at inspirere de ansatte i hotelkæden og gøre dem dygtigere, så er der også andre gevinster ved kurserne.
- Det sender et rigtigt godt signal, når folk, der ellers ikke kommer på kurser, får en opfordring til det fra deres leder. Det føles som en form for anerkendelse, siger Rasmus Kruse.
Koncerndirektør Malene Friis vurderer, at omkring 50 til 100 ansatte kommer på kursus i januar og februar. Og Rasmus Kruse håber på, at kurserne bliver en succes.
- Hvis det bliver en succes, vil det rygtes i hotelbranchen og dermed forhåbentlig få flere ansatte og arbejdsgivere på samme tanke, siger Rasmus Kruse.