Læge: Sådan kan du håndtere og forebygge stress
Hver dag er 35.000 danskere sygemeldt med stress, og de fleste af os kender vel til følelsen af at have mere end nok at se til i hverdagen. Læge Charlotte Bech guider til indre ro, og hvordan du forebygger og håndterer stress.
Det kan dæmpe stressniveauet at lytte til afslappende musik.
Det kan dæmpe stressniveauet at lytte til afslappende musik. Scanpix - modelfoto


I dag er vores hverdag fyldt med stresspåvirkninger, og vi er generelt mere pressede end før i tiden. Mange tager deres arbejde med hjem, og der er lys og computere tændt i døgndrift, hvis man vil.

Desuden bombarderes vi med stressende larm og støj alle vegne, stråling fra trådløse internet og mobiler, dårlige nyheder og voldsomme film. Derudover er der hårdere konkurrence på arbejdsmarkedet.

Her er vitaminbomben, der kan forebygge mod kræft. Læs mere på q.dk

Derfor har vi større og større behov for at gøre noget for at dulme nerverne og forsøge at få mere ro på, og der er flere og flere tilbud om stressforebyggelse og stresshåndtering. Her er læge Charlotte Bechs bedste bud på antistress til henholdsvis fysikken og psyken:

Gode råd til fysikken:

Sov godt om natten

Gå tidligere i seng, og få en god, dyb, lang og sammenhængende søvn hver nat, så hele systemet kan regenerere.

Gå til klassisk og blid yoga

Den langsomme og klassiske, blide yoga virker stressreducerende.

Lav åndedrætsøvelser

Lær den langsomme blide vekselåndedrætsøvelse (kan læres hos en lærer i transcendental meditation). Den udøves i 3-4 minutter og virker med det samme afslappende på hele nervesystemet.

Få hjælp fra humle og baldrian

Både humle og baldrian virker afslappende og søvndyssende, og man kan få begge urter i flydende form som urteekstrakt. Urter virker generelt bedst, når de er friske eller som flydende ekstrakt fremfor tørrede og pulveriserede urter i tabletform. Køb det i helsekostbutikker og følg vejledningen på flasken.

Sådan undgår du søvnproblemer. Læs mere på q.dk

Gode råd til psyken:

Lyt til musik
Lyt til harmoniserende og melodisk musik, der giver en glad og positiv atmosfære og virker opløftende mentalt og følelsesmæssigt. Det kan være Mozart, musik af den norske komponist Tron eller den danske komponist Henning Flintholm. Klassisk indisk Gandharvaveda-musik kan også have en positiv virkning.

Begynd at meditere

Forskning har vist en gavnlig virkning af at meditere. Især transcendental meditation har en markant og målbar effekt i løbet af få minutter. Over 600 videnskabelige undersøgelser viser, at transcendental meditation skaber frihed fra stress, reducerer mængden af stresshormoner i kroppen, giver bedre og dybere søvn, dæmper angst og uro, normaliserer blodtryk, stabiliserer blodsukker samt lindrer post-traumatisk stresssyndrom.

Gå til mindre
Sørg for at skulle mindre i hverdagen, så du ikke lever under et konstant pres. Forlang mindre af dig selv. Skru ned for blusset. Hold flere pauser.

Hold en fridag en gang om ugen
Sørg for at holde fri en dag om ugen, hvor du ikke skal noget og ikke har nogen pligter.

Miljø og bopæl

Hvis du alligevel skal flytte, så overvej om du kan flytte til en fredelig plet i provinsen, eller måske til et område, som ikke generes af trafikstøj eller andre former for støj og larm.

Charlotte Bech (redigeret af Nadia Laas Hansen) Q.dk, aller media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.