LA-mærkesag giver mere forurening
Bestemt acceptabelt, at CO2-udledningen stiger med 2100 ton årligt, mener Liberal Alliance.
Det bliver billigere at købe bil som konsekvens af finansloven. Det vil betyde øget CO2-udledning og luftforurening. Arkivfoto.
Det bliver billigere at købe bil som konsekvens af finansloven. Det vil betyde øget CO2-udledning og luftforurening. Arkivfoto. Foto: Axel Schütt/Scanpix


Danmarks CO2-udledning vil formentlig stige som konsekvens af, at Venstre, DF, Liberal Alliance og Konservative har besluttet at sænke registreringsafgiften.

Det fremgår af det lovforslag, der skal gennemføre beslutningen.

Med "betydelig usikkerhed" skønnes CO2-udledningen at stige med 2100 ton om året. Også den lokale luftforurening ventes at stige som følge af flere personbiler.

Liberal Alliances klimaordfører, Carsten Bach, mener ikke, det er overraskende.

- Jeg mener, det bør betragtes som værende inden for normalbilledet, siger Carsten Bach.

Partiet skriver ellers på sin hjemmeside, at lavere registreringsafgift betyder, at danskerne både kan få sikrere og mere miljøvenlige biler, der har lavere CO2-udslip.

Men den effekt opvejer altså ikke for, at der må forventes at komme flere biler på vejene. Det viser Skatteministeriets beregninger af lovforslagets konsekvenser.

- Nedsættelsen af registreringsafgiften må forventes at bidrage til flere biler og motorcykler, skriver ministeriet.

- Der må forventes at øge CO2-udledningen fra vejtransporten samt udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til den lokale luftforurening.

Verdens ledere har for nylig bekræftet Paris-aftalen om at begrænse den globale opvarmning. Alligevel er det politisk acceptabelt at føre en politik, der øger CO2-udledningen, mener Carsten Bach.

- Når man griber efter et vækstredskab, har det den sideeffekt, at der kommer en merudledning af CO2.

- Det mener jeg ikke, der er nogen grund til at gå så meget op i, siger han.

Registreringsafgiften sænkes ved at hæve grænsen for, hvornår den højeste afgift skal betales.

Hidtil har man skullet betale 105 procent af bilens værdi op til 84.600 kroner. Af værdien derover har afgiften været 150 procent. Den grænse er nu hævet til 106.600 kroner.

Det ventes at koste statskassen 250 millioner kroner i 2017.

Danmarks samlede årlige CO2-udledning er på cirka 50 millioner ton om året. Det har Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen, oplyst til Politiken.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.