"Vi gider ærligt talt ikke se på idioter herinde som bare dalrer den af. Blot så I er orienteret, så bortviser vi de af jer, som ikke har fattet dette nu!"
Sådan lyder en af en række chokerende mails fra kursus-direktøren Peter Joensen til hans ansatte, som Operation X i aften kan fremlægge på TV2 klokken 20.
Peter Joensens firma Probana lever af at undervise danske ledere i blandt andet godt arbejdsmiljø. Firmaet er ifølge egne oplysninger Nordens førende inden for lederuddannelse.
Men som Operation X kan fortælle, er arbejdsmiljøet langt fra i orden hos kursusgiganten selv.
Bliver fyret for Nutella-mad
Operation X har talt med 25 tidligere ansatte hos Peter Joensen, der alle fortæller om bortvisninger, trusler om fyringer og i det hele taget en brutal ledelsesstil, som fører til stress og sygemeldinger.
- Jeg kunne ikke sove om natten. Jeg kunne ikke spise noget. Jeg så ikke mine veninder. Jeg kunne ikke noget, fortæller blandt andet Astrid Christensen til Operation X.
Programmet kan også fremlægge en række mails, hvor de ansatte bliver truet med fyringer.
"Jeg er flintrende ligeglad med, hvem jeg støder på næste gang – hvis vedkommende står med sin ”skyr-anretning”, bananer eller Nutella-madder, så ryger vedkommende ud!", lyder det i en mail.
"For de af jer, som har skabt uro, ballede eller direkte har sløset den af i de forgange dage, uger … I får altså et lille prik i dag kl 15.00. Nogle af jer først i morgen," i en anden.
Otte faglige sager
En opgørelse fra HK viser, at Peter Joensens firmaer har haft otte faglige sager inden for de seneste år. Ifølge fagforeningen et meget højt tal for en virksomhed i den størrelse, og hvor kun få er medlem af en fagforening. En "rædselsregime-agtig" måde at gøre tingene på, ifølge René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden.
Probanas ejer, Peter Joensen, har ikke ønsket at medvirke i programmet, men afviser kritikken i et skriftligt svar:
- Jeg mener bestemt, vi leverer varen og har mange glade medarbejdere. Men som altid vil der være enkelte, der ikke passer til arbejdets karakter, organisationens værdier og en direkte tone, som tit kan forekomme.