Kunderne er også skyld i butikkers madspild
Der er et stort madspild i butikkerne, fordi der forventes et bredt varesortiment, vurderer ekspert.
Kunder og butikker deler ansvaret for madspild. Det er især kundernes forventninger om et stort udvalg, som presser butikkerne.
Kunder og butikker deler ansvaret for madspild. Det er især kundernes forventninger om et stort udvalg, som presser butikkerne. Foto: MIK ESKESTAD/POLFOTO


Det er både forbrugernes og butikkernes ansvar, at der årligt går enorme mængde mad til spilde i de danske dagligvarebutikker. Kunderne forventer et bredt sortiment af friske varer, og det behov opfylder butikkerne.

Det vurderer Flemming Birch, der har sit eget rådgivningsfirma inden for detailbranchen. Miljøministeriet har opgjort madspildet i de danske dagligvarebutikker til 150.000 ton om året.

- Der er en kontrakt mellem butik og kunde, der går på, at kunderne vil have friske varer, og at der skal være mange af dem. Kunderne vil ikke gå forgæves, og derfor er butikkerne nødt til at have mange varer på hylderne, siger Flemming Birch til Ritzau.

Han giver et eksempel med rugbrød. Her forventer kunderne, at der skal være mange forskellige rugbrød at vælge imellem i flere størrelser, og at brødene skal være friske.

- Hvis alt det skal være opfyldt, så ender vi en situation med madspild. Det kan ikke undgås, siger Flemming Birch.

Han vurderer derfor, at det både er forbrugerne og butikkerne, der deler ansvaret for, at der bliver smidt så meget ud.

- Hver eneste gang man står henne ved mælkehylden og vælger at tage den mælk længst inde, så bidrager man til madspildet. Der er en del, som bare tager den forreste vare, men rigtig mange vælger altså den vare, der har længste holdbarhed, siger han.

Flere butikker arbejder med såkaldte "datovarer", hvor varer, der nærmer sig udløbsdatoen, bliver solgt til nedsat pris. Det er en god idé, vurderer Flemming Birch, men det er langt fra nok.

- Der er for meget alt eller intet lige nu. Hvis varen er ved at blive for gammel, får du nærmest varen smidt i nakken, siger han.

- Forbrugerne vil gerne købe varer, der er ved at udløbe, men så skal vi også kunne få dem billigere. Så længe vi betaler fuld pris, så går man efter de mest friske, siger han.

/ritzau/


Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.