Når danskerne kaster sig ud i at prutte om prisen på 13 forskellige markeder, er det en god forretning, skriver Politiken lørdag. Problemet er bare, at alt for få gør det, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) Niels Enemærke.
- Folk snyder sig selv på mange af de her markeder, fordi de ikke sikrer sig den bedste og billigste vare eller ydelse. I nogle brancher er det over 80 procent af forbrugerne, der hverken prøver at forhandle eller at skifte leverandør, siger Niels Enemærke til Politiken om en undersøgelse, som Megafon har gennemført blandt 5.000 danskere.
Det gælder blandt andet autoværksteder, hvor 8 af 10 forbrugere svarer, at de bruger samme værksted som sidste gang. Samtidig har kun lidt over 20 procent af kunderne forsøgt at forhandle sig frem til bedre vilkår eller en lavere pris.
På størstedelen af markederne er det mindre end hver fjerde forbruger, der inden for de seneste to år har skiftet selskab eller har valgt en anden forhandler end sidst. På markederne for tandlæger og banker ligger tallene så lavt som henholdsvis 9 og 11 procent.
Forbrugerne er meget håndsky, når det kommer til at diskutere prisen, og det koster os dyrt lyder reaktionen fra associeret professor i forhandlingsteknik ved Thunderbird University, Arizona, Keld Jensen.
- Danskerne er tilbudsjægere, men ikke forhandlere. Det betyder, at butikkerne let tager priser, der ligger 5-10-15 procent højere end i andre lande, fordi de kan slippe af sted med det, siger Keld Jensen til Politiken. Han er forfatter til flere bøger om forhandlingsteknik og skriver artikler til Forbes Magazine.
- Folk tror, at de vejledende udsalgspriser er som hugget i sten. Men man behøver kun at se på udsalgs- og tilbudspriser for at vide, at varen sagtens kan sælges billigere, siger Keld Jensen til Politiken.
Blandt de 13 undersøgte markeder lægger nogle traditionelt mere op til at tinge om prisen. Det gælder for eksempel hvidevarer, hvor hele 55 procent af kunderne har opdaget, at man kan få varen til en anden pris end den, der står på prisskiltene. Også mobilmarkedet er ved at være et sted, hvor forbrugerne har opdaget fordelene ved at flytte abonnementet. Inden for de seneste to år har omkring 30 procent skiftet selskab, og over 90 procent af dem har enten fået en lavere pris eller en bedre vare i form af mere data, taletid eller andre goder, skriver Politiken.