Kunde mister pension efter lokkebrev fra forsikringsselskab
Retten i Lyngby har dømt forsikringsselskab til at udbetale pension, som kunden blev lokket til at fravælge.
En alvorligt syg kvinde blev af sit forsikringsselskab lokket til at ændre pensionsordning, så en ægtefællepension bortfaldt. Retten i Lyngby har dømt Sampension KP Livsforsikring for at handle i strid med god skik. Kvindens ægtefælle får nu tildelt pensionen, som om hun ikke havde skiftet ordning.
En alvorligt syg kvinde blev af sit forsikringsselskab lokket til at ændre pensionsordning, så en ægtefællepension bortfaldt. Retten i Lyngby har dømt Sampension KP Livsforsikring for at handle i strid med god skik. Kvindens ægtefælle får nu tildelt pensionen, som om hun ikke havde skiftet ordning. Foto: Scanpix/arkiv

En alvorligt syg kvinde blev af sit forsikringsselskab lokket til at ændre en pensionsordning, så den blev væsentligt ringere.

Torsdag har Retten i Lyngby i den principielle sag dømt, at Sampension KP Livsforsikring handlede i strid med god skik for finansielle virksomheder.

Ved at ændre forsikring bortfaldt en ægtefællepension. Retten har afgjort, at kvindens efterladte ægtefælle ikke skal miste denne pension. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Sampension sendte et standardbrev - i personlig udformning - til kvinden, hvori selskabet opfordrede hende til at skifte fra en ordning til en anden.

- Sampension anbefaler dig ud fra en samlet vurdering at vælge den nye ordning, hed det i brevet.

Selskabet rykkede hende for svar. Derpå besluttede kvinden at skifte ordning. Og pensionen til ægtefællen bortfaldt.

Kvinden, der var alvorligt syg, havde inden brevet fået erstatning fra Sampension.

Sampension har på baggrund af sagen kontaktet 54 kunder i samme situation. De kan tilkøbe ægteskabspensionen gebyrfrit.

Tre kunder er døde, efter at de havde skiftet til den i brevet anbefalede pensionsordning.

Disse kunders ægtefæller eller boet efter dem vil få tilbudt ægtefællepensionen, som om kunderne ikke havde skiftet ordning.

Forbrugerombudsmanden havde anlagt sagen på vegne af kvindens ægtefælle.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.