Kritik af Støjbergs annoncer: "Flygtninge har ikke råd til at læse avis"
Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs (V) annoncer, der i dag bliver trykt, vil ikke nå de flygtninge, de er tiltænkt. Sådan lyder kritikken fra en dansk-tyrkisk journalist.
Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs (V) afviser, at annoncerne, der skal skræmme flygtninge væk fra Danmark, rammer forkert.
Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs (V) afviser, at annoncerne, der skal skræmme flygtninge væk fra Danmark, rammer forkert. Foto: Claus Bech Andersen/Arkiv/Scanpix


I dag bringer flere libanesiske medier Inger Støjbergs omdiskuterede annonce, hvor hun gør opmærksom på, at flygtninge og migranters vilkår er blevet forringet i Danmark.

Men hvis Udlændinge- og integrationsministeren vil sende et budskab til flygtninge om ikke at komme til Danmark, skyder annoncerne helt ved siden af. Det vurderer den dansk-tyrkiske journalist Sadi Tekelioglu, der er redaktør ved bladet GAZETTE, der henvender sig til unge nydanskere.

- Hvis man vil ramme flygtningene, får man ikke noget ud af annoncerne, for de har ikke tid og råd til at sidde at læse avis, imens de skal flygte med deres børn, fortæller han til Avisen.dk.

Flygtninge vurderer ikke de vestlige landes udbud af asylophold, som var det et farverigt rejsekatalog. Tværtimod handler det udelukkende om at komme væk, forklarer Sadi Tekelioglu.

Der er ikke tid til at finde signal

Også den konservative udenrigsordfører, Naser Khader, tvivler på, om annoncerne i de libanesiske medier vil få den ønskede effekt.

Han mener, at det ville være en bedre strategi at køre kampagnen på al-Jazeera og andre arabiske satellit-kanaler. Men ligesom, at flygtninge ikke bruger tiden på at tygge sig igennem aviser, er der heller ikke tid til at lede efter satellitforbindelser eller surfe rundt på nettet, forklarer Sadi Tekelioglu til Avisen.dk.

- Jeg tror ikke, at folk, der er i så desperat en situation, prøver at finde medier, hvor de kan orientere sig om forhold i andre lande. De vil bare være sikre på, at de kan komme af sted, siger han.

Men det synspunkt deler Inger Støjberg bestemt ikke.

- Man må aldrig være blind for den kommunikation, der foregår til familien og den vennegruppe, man har derhjemme. Vi ved, at det har meget stor betydning, hvilke opholdsvilkår, der er rundt omkring, siger ministeren til Ritzau.

Mens Sadi Tekelioglu har svært ved at se, at annoncerne skulle gøre det store indtryk på flygtningene, er han mere tilbøjelig til at tro på, at de kan få en indflydelse på menneskesmuglernes syn.

- Hvis formålet med annoncerne er at advare menneskesmuglerne, kan jeg godt se, at avisannoncerne er en god idé, for de mennesker, der sejler flygtningene af sted, de ser både tv og følger med i aviserne.

Burde være bragt i transitlande

Udover at annoncerne ikke rammer de mennesker, de er tiltænkt, så mener Sadi Tekelioglu heller ikke, at annoncerne er trykt i det rigtige land, hvis de for alvor skal batte noget.

- De flygtninge, der er omkring Libanon, er ikke dem, der i første omgang vil komme til EU-lande, fordi det er langt væk. Til gengæld vil dem, der befinder sig i Tyrkiet og Libyen være folk, der potentielt, vil komme til EU og Danmark, siger han.

Derfor ville kampagnen have fået langt større gennemslagskraft, hvis den havde kørt i transitlandene Tyrkiet og Libyen i Nordafrika, mener han.  Men også kritikken af, at annoncerne foreløbigt kun er ude i libanesiske aviser, afviser Inger Støjberg.

- Jeg mener, at annoncerne er bragt det rigtige sted, siger hun til Ritzau.

Tyrkiske aviser tvivler på annoncerne

Men selvom Sadi Tekelioglu peger på Tyrkiet som et godt sted at bringe annoncerne, hvis de skal ramme bredt, er det slet ikke sikkert, at de tyrkiske aviser vil bringe annoncerne, fortæller han.

Sadi Tekelioglu befinder sig selv i Tyrkiet, da Avisen.dk taler med ham, og han har været i kontakt med fem af de større landsdækkende tyrkiske aviser.

På de fem medier fortæller chefredaktørerne, at annoncerne sætter dem i et etisk dilemma.

- På aviserne fortæller de, at den slags annoncer blandt andet skal diskuteres af redaktionen og direktionen. Det har nemlig noget at gøre med avisens etiske retningslinjer, fordi det på sin vis er en meningstilkendegivelse at bringe annoncerne, fortæller Sadi Tekelioglu.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.