Kritik: 112-opkald om hjemløse nedprioriteres
Hjemløseorganisation kritiserer myndighederne, efter at en hjemløs døde, mens han ventede på ambulance.
Alarmopkald om hjemløse tages ikke seriøst, lyder det fra De Hjemløses Landsorganisation, Sand, og Morgencafé for Hjemløse i København. Arkivfoto.
Alarmopkald om hjemløse tages ikke seriøst, lyder det fra De Hjemløses Landsorganisation, Sand, og Morgencafé for Hjemløse i København. Arkivfoto. Foto: JENS PANDURO/POLFOTO


Myndighederne tager ikke alarmopkald, der handler om hjemløse borgere, alvorligt nok.

Sådan lyder meldingen fra De Hjemløses Landsorganisation, Sand, og Morgencafé for Hjemløse i København, efter at en 33-årig mand mandag eftermiddag døde på Amagerbro Station i København.

Bekymrede borgere havde tre gange ringet efter en ambulance, men der gik i alt 26 minutter fra det første alarmopkald, til ambulancen var fremme.

- Vi oplever, at når det handler om en hjemløs, så er der en fordom om, at det nok ikke er så alvorligt. Det bliver ikke taget alvorligt i samme grad, siger Sofie Bay-Petersen, der er informationsmedarbejder i De Hjemløses Landsorganisation, Sand.

- Vi har mange hjemløse, der fortæller om situationer, hvor der er tilkaldt politi eller ambulance, og der ikke er kommet nogen, siger hun til Ritzau.

Region Hovedstaden har efterfølgende erkendt, at der gik for lang tid, før ambulancen var fremme ved den 33-årige mand og har indledt en undersøgelse af sagen.

Episoden kommer lidt over et halvt år efter, at en anden person døde bag en 7-Eleven ved Friheden Station i København efter at have siddet bag butikken i mindst to døgn.

I første omgang troede man, at han var hjemløs, men det viste sig lang tid senere, at han havde en lejlighed i den nordlige del af København.

I den sag ringede en ansat i 7-Eleven til politiet, der valgte ikke at tage ud og heller ikke viderestillede opkaldet til redningstjenesten.

Det fik efterfølgende flere hjemløseorganisationer til at kritisere politiets indsats, og sagen er efterfølgende ved at blive undersøgt ved Den Uafhængige Politianklagemyndighed, DUP.

- Der er tilsyneladende ikke sket nogen bedring. Derfor ryster det mig også, at det sker igen. Der var ringet 3-4 fire gange i den konkrete sag, og jeg troede faktisk, at man havde lært noget af det, siger Sofie Bay-Petersen fra Sand.

Samme toner lyder fra Morgencafé for Hjemløse i København.

- I forbindelse med 7-­Eleven-sagen garanterede Alarmcentralen os, at der ville blive indført en ny praksis, og at medarbejderne på Alarmcentralen ville få indskærpet, at der ikke måtte gøres forskel på folk, siger Michael Espensen, der er daglig leder af Morgencafé for hjemløse i København.

Han opfordrer de ansvarlige politikere til at gribe ind.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.