Korsbæk trækker folk til Dyrehavsbakken
Bakken øger omsætning med 20 procent efter succes med Matador-by. Pengene skal give nye p-pladser.
Bakken har haft stor succes med en mini-udgave af byen Korsbæk, som er kendt fra tv-serien Matador.
Bakken har haft stor succes med en mini-udgave af byen Korsbæk, som er kendt fra tv-serien Matador. Foto: Rolf Konow/DR/free


En kopi af Matador-byen Korsbæk er hovedårsagen til, at Dyrehavsbakken nord for København i år kan registrere en rekordomsætning.

Korsbæk er en lille by i forlystelsesparken med tematiserede restauranter, barer, butikker og karaktererne fra serien.

- En stor bred tematisering af Matador-universet, det var noget, folk syntes om, siger direktør for Bakken, Niels-Erik Winter.

Omsætningstallene viser en generel stigning på 20 procent og Niels-Erik Winter estimerer, at cirka 2.700.000 gæster har lagt vejen forbi i løbet af sommeren.

- Korsbæk er klart i sync med Bakken, fordi vi er så stærkt forankrede i det kulturhistoriske. Den folkelige komedie harmonerer godt med, hvad Bakken står for, siger Niels-Erik Winter.

Projektet har kostet 100 millioner kroner og vil fremadrettet være en fast del af Bakken. Men lignende nye tematiseringer er ikke på tegnebrættet.

- Nej, lige nu er det ikke noget, der er i støbeskeen. Det har været en kæmpe satsning, og vi har begrænsede muligheder med den struktur, vi har. Bakken kan ikke blive større, siger Niels-Erik Winter med henvisning til Dyrehavsbakkens placering midt i Dyrehaven.

Til gengæld vil man bruge de ekstra omsætningskroner på at optimere parkeringsforholdene.

- Vi har oplevet nogle kødannelser, og det har vi fokus på at håndtere inden næste år, siger Niels-Erik Winter.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.