Den danske mediekoncern Aller Media, der står bag ugeblade som Se og Hør, Billedbladet, Femina og Familie Journal, har røde tal på bundlinjen efter regnskabsåret 2014/2015.
Selv om omsætningen steg 19 procent til mere end 1,5 milliard kroner, endte regnskabsåret med et minus på 17,6 millioner, oplyser Aller Media i en pressemeddelelse.
Det er blandt andet Allers investeringer i rejsebranchen, der er med til at hæve omsætningen.
At det alligevel bliver til et millionunderskud, skyldes ifølge administrerende direktør Pål Thore Krosby ekstraordinære udgifter og ændringer i momsloven.
- Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at væksten på toplinjen endnu ikke er lønsom, men inden for alle tre forretningsben var det nødvendigt at gennemføre nogle strategi- og organisationsjusteringer, så vores virksomhed er tilpasset markedsvilkårene.
- Dels lukkede vi nogle aktiviteter, som ikke var økonomisk bæredygtige, og dels justerede vi vores fokus i enkelte afdelinger for bedre at understøtte vores langsigtede vækststrategi, siger han i pressemeddelelsen.
I september lukkede Aller det kulørte ugeblad Kig Ind, ligesom to udviklingsprojekter blev lukket i juni.
Derimod pynter opkøb af DG Media og DataGraf Communications og aktiemajoriteten i Nilles Rejser på omsætningen.
Aller Media fik et positivt driftsresultat på 21 millioner kroner i regnskabsåret, der løber fra 1. oktober 2014 til 30. september 2015.
Pål Thore Krosby forventer et positivt resultat på bundlinjen i regnskabsåret 2015/2016.
Også i regnskabsåret 2013/2014 var der underskud i Aller Media - her endte det med et minus på 8,1 millioner kroner.
Aller Media er det danske datterselskab under Aller Holding, som også har aktiviteter i Norge, Sverige og Finland.
/ritzau/