Kommuner står i kø for at få lov at bygge ved kysterne
Over halvdelen af landets kystkommuner søger dispensation til at lave nye turistfaciliteter ved kysten
Mange kommuner ser muligheder at bygge turistvenlige attraktioner ved havet.
Mange kommuner ser muligheder at bygge turistvenlige attraktioner ved havet. Foto: Colourbox/free


Kommunerne står landet rundt i kø for at blive blandt de få udvalgte, der får lov til at bygge i kystzonen.

Et bredt flertal i Folketinget bestående af regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og De Konservative aftalte i august en forsøgsordning til fremme af kyst- og naturturismen.

Dermed kan op til 10 områder i Danmark få dispensation til at bygge boliger eller andre turistfaciliteter på trods af strandbeskyttelseslinjen og kystnærhedszonen.

Lolland Kommune har hele to forslag i puljen. For øens borgmester er forsøgsordningen med lempeligere planregler en kærkommen anledning til at udbygge den turisme, som øen er blevet stadigt mere afhængig af.

- Lolland har inklusive tilhørende øer omkring 320 kilometer kystlinje med skrappe begrænsninger på, hvad vi må lave der, siger Holger Schou Rasmussen (S).

- Vi skal beskytte vores fantastiske kyster, og jeg har ingen interesse i, at der bliver smækket et hotelhøjhus op i vandkanten. Men fik vi råderet over bare 10 procent af vores kystlinje, så fik vi nogle nye muligheder på Lolland, der har været vildt hårdt ramt af tab af arbejdspladser, siger han.

I første ansøgningsrunde i vinter meldte ni kommuner sig.

Men i den netop overståede og sidste ansøgningsrunde har kommunerne været oppe på tæerne, så 35 kommuner plus et par nationalt tværgående projekter nu kæmper om de 10 "fripladser" i forhold til planlov og andre snærende bånd.

Projekterne varierer fra ferieboliger, trætophuler, forlystelsesparker til et hospice i naturskønne omgivelser.

For at komme gennem nåleøjet skal projekterne opfylde tre kriterier. De skal tiltrække ikke mindst udenlandske turister og kunne etableres i tilknytning til eksisterende turistmæssige aktiviteter.

Desuden skal de kunne indpasses arkitektonisk og under særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.