Kom januarkuren i forkøbet
Selv en smule motion hjælper mod overvægten i julemåneden, og så behøver det ikke stå i vejen for hyggen.
Med en smule motion i det daglige kan man undgå det store, uoverskuelige vægttab i januar, som de fleste alligevel ikke får succes med.
Med en smule motion i det daglige kan man undgå det store, uoverskuelige vægttab i januar, som de fleste alligevel ikke får succes med. Foto: MIE BRINKMANN/POLFOTO


Julemåneden er en dejlig tid, hvor vi kommer venner, kolleger og familien ved til diverse arrangementer. Med det sociale samvær følger også store mængder af fed mad, slik og alkohol.

Derfor bliver januar for mange en tung og uoverskuelig måned, når de skal forsøge at tabe nogle af de kilo, der har sat sig på sidebenene i december.

Men hvis du bare tager toppen af alt det usunde og sørger for at få rørt dig lidt hver dag, bliver det hele meget lettere i januar.

Birgitte Nymann er forfatter og træningsekspert. Hun holder meget af julen og har ikke tænkt sig at forvandle den til en slankekur fyldt med forbud.

- Man skal hygge sig i julen, med alt hvad det indebærer, men man kan godt lave lidt "damage control" på sig selv og tage toppen af alle fristelserne, uden at julen bliver mere kedelig, siger hun.

Hun foreslår eksempelvis, at man skruer ned på alt det dårlige, billige slik og i stedet spiser nogle flere kager, som man selv har bagt eller købt hos bageren.

Jacob Søndergaard er foredragsholder og vært på DR-programmet "Rigtige Mænd". Han er helt enig i, at man gerne må slække på motionen og hygge sig i julen.

- Man skal prioritere det, der er lettest at komme i gang med - det, der har størst mulighed for at blive en succes. En lille succes kan sagtens være grobund for en større succes, siger han.

Og en lille smule motion kan sagtens være en del af hyggen.

- Man kan gøre det til en tradition, at man går en tur i samlet flok, når julefrokosten er overstået, uanset hvem man er sammen med, siger Birgitte Nymann.

Netop gåturen er også godt mod den stress, mange kan føle i julemåneden. Stress er et faresignal, og det er kun naturligt for kroppen at den bevæger sig ekstra, når man har den følelse.

Man kan også svinge forbi træningscentret. Selv om man ikke kommer så regelmæssigt i julemåneden, er hver eneste gang en god idé.

- Man behøver heller ikke sætte halvanden time af til et fitnessbesøg. 20-30 minutters koncentreret træning er også godt, for det handler om, at man skal have pulsen op, siger Birgitte Nymann.

Begge træningseksperter er enige om, at det er langt bedre at gøre en smule i stedet for at skubbe det hele ind i det nye år.

- Det med at tro at nytårsaften er en magisk aften, hvor beslutninger, man træffer, bliver lettere at fuldføre, er en illusion. Hvis du vil noget nyt, skal du hellere starte med det samme, siger Jacob Søndergaard.


Hold vægten nede i december

Gør det til en social begivenhed at gå en tur efter julefrokosten.

Stop indtag af alkohol et par timer inden sengetid, hvis du vil ned og træne dagen efter. Man kommer ingen vegne med tømmermænd.

Lav et par enkle regler for dig selv. Gå eksempelvis uden om smagsprøverne i indkøbscentret.

Drop ikke de faste måltider, hvis du skal til julefrokost. Du vil være sulten, når du kommer og derfor typisk ende med at overspise.

20-30 minutters fitness er langt bedre end ingenting.

Kilder: Birgittenymann.dk & jacobsondergaard.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.