Kom i form UDEN sved og motion
Du kan sagtens tabe dig og holde vægten uden at løbe gaderne tynde. Du skal såmænd bare gå rundt og nyde dit nærområde.
Vidste du, at du sagtens kan holde dig sund og i form uden at dyrke hård motion?
Vidste du, at du sagtens kan holde dig sund og i form uden at dyrke hård motion? Scanpix.


Der er dem, som elsker at tage løbeskoene på og fare gade op og gade ned tidlig morgen og sen aften. Nogle gør det for at tabe sig, andre for at holde sig i form og andre fordi de direkte nyder det.

Er du ikke en af dem?

Fortvivl ikke - du kan godt hold dig sund og slank uden at få sved på panden. Du skal såmænd blot hoppe i dine  almindelige sko, tage en varm jakke på og beslutte dig for, hvilken del af dit nærområde du har lyst til at kigge lidt nærmere på.

Du skal ud og gå tur, har træningsekspert Birgitte Nymann tidligere rådet til i magasinet-sundhed.dk

En rask gåtur kan hurtigt få dig i bedre form, give dig en bedre kondi, en stærkere krop og masser af energi, forklarer hun. 

Du skal gå dig i form

Vælger du at gå tur frem for at træne hårdt, slipper du for at trække i løbetøjet, og du skal ikke dyrke den form for motion, som gør dig helt ør og kvæstet bagefter. Men dine gåture skal ikke foregå i et tempo, hvor du blot tøffer af sted - hvis altså du vil have det maksimale ud af dem, råder træningseksperten.

Vil du for alvor mærke effekten af dine gåture, skal du gå til, og du skal ikke være bange for at snuppe en trappe eller en bakke undervejs, og sving gerne glad med armene frem og tilbage. 

Det må altså gerne give dig varmen, men det bliver aldrig lige så hårdt som en løbetur, og det behøver det heller ikke, siger Birgitte Nymann:

- Sammenlignet med løb og anden konditionstræning er gang ikke benhårdt og det udmatter os ikke nær så meget. At folk ikke tænker på gang som motion kan også hænge sammen med, at vi ikke så let får ømme ben efter en omgang powerwalking. Til kritikere af gang som motionsform: Det behøver ikke gøre ondt, før det gør godt!

Du kan godt holde vægten

Mange har en tendens til at blive meget sultne efter en hård løbetur eller træningstime i den lokale fitness. Det giver en risiko for overspisning og dermed vægtøgning, hvilket for mange er det helt modsatte af, hvad de ønsker at opnå med træningen.

Den fælde har du mindre risiko for at falde i, når du går i stedet. For selvom en gåtur er både lang og kræver energi, gør den dig ikke nær så sulten, forklarer Birgitte Nymann:

- En gåtur øger ikke din appetit på samme måde som en løbetur eller en spinningtime kan gøre det. Derfor kan gang virke slankende i forhold til de mere hårde træningsformer, hvor du typisk kommer til at spise mere end du plejer og på den måde kan vælte kalorieregnskabet.

Du kan altså holde din vægt og få en bedre kondi, uden du behøver at kampsvede og dyrke hård motion.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.