Kørte brandskadet pige hjem - Ali er dagens helt
Ali fra 7-Elevens butik på Hovedbanegården i København tog sig lidt af en omvej på vej hjem fra nattevagt. Det er en familie fra Holbæk rigtig glad for ...
Ali har arbejdet i 7-Elevens butik på Hovedbanegården i tre måneder og er fuldtidsansat.
Ali har arbejdet i 7-Elevens butik på Hovedbanegården i tre måneder og er fuldtidsansat. Privatfoto


Kioskmedarbejderen Ali Akbar er en rigtig flink fyr. Den 27-årige ekspedient i 7-Elevens butik på Hovedbanegården i København er ganske enkelt en af hverdagens helte.

Ali var på job sent søndag aften, da en hårdt ramt familie kom ind i hans kiosk. Det var Mette Heymann og hendes tre-årige datter Malou. Malou havde det alt andet end godt. Hun var tidligere på dagen blevet overført fra Holbæk Sygehus til Rigshospitalet, fordi hun var blevet skoldet voldsomt af varm kaffe.

Ved midnatstid blevet mor og datter udskrevet fra Rigshospitalet og tog bussen ind til Københavns Hovedbanegård, hvor de til deres store overraskelse fandt ud af, at de ikke kunne komme hjem til Holbæk før næste morgen.

Mette Heymanns mobiltelefon var løbet tør for strøm, så hun gik ind i 7-Eleven kiosken i håb om at kunne få den ladet op. Og her stod flinke Ali, der naturligvis lod hende få strøm. Men hverken familie eller venner tog telefonen. Moderen hankede op i sin lille pige og gik ud for at få lidt luft. Da Ali kort efter lukkede kiosken ned, kom han ud foran Hovedbanegården og mødte her den lille nødstedte familie.

- Jeg fik en snak med den lille pige, og jeg fik virkelig ondt af hende, siger Ali til Avisen.dk.

Han har selv en datter - hun er fem - så han tøvede ikke, men stillede den udmattede Mette Heymann et forslag: Han kunne da køre dem hjem til Holbæk.

Og det gjorde han så - en tur på cirka 45 minutter hver vej.

- Jeg ville jo bare være til gavn og hjælpe, siger han, da Avisen.dk spørger, hvorfor han tog den beslutning.

Malous mor: Jeg er så taknemmelig

Mette Heymann fortæller i dag til bt.dk, at hun er Ali dybt taknemmelig.

Jeg var forvirret, frustreret og ked af det, jeg vidste simpelthen ikke, hvordan jeg skulle få min datter hjem. Den eneste mulighed der var, var en taxa som ville koste omkring 2.000 kroner, som kommunen måske ville dække, men det var ikke sikkert

Hun fortæller til bt, at de havde en hyggelig hjemtur med deres 'chauffør.'

- Jeg tilbød ham flere gange penge, men det ville han ikke have. Jeg var så taknemmelig over hans gestus. Jeg sagde tusind, tusind tak, jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle sige, det var jo en redning.

Mettes mor, Bitten, er også begejstret for hans handling og har på Facebook skrevet en update som en tak. Updaten er blevet delt og liket flittigt.

Bittens update, hvor hun stor-roser Ali. Affotografering fra Facebook.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.