Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Køb billigt kød hos halal-slagteren


Køb bøffer og stege hos den lokale halal-slagter og spar hundredvis af kroner. Prisen hos halal-slagteren er ofte en tredjedel af prisen i supermarkedet eller andre butikker – og kødet er det samme.

, 11. juni 2008 kl. 09:06
Start et spil på Spigo.dk
Spil

Vil du smide billige bøffer på grillen denne sommer, så smut forbi din lokale halal-slagter.

Faktaboks

1 kilo danske tykstegsbøffer

Halalslagter, Istedgade 65, Kbh K, 80 kroner

Al-Daawa Halalslagter, Nørrebrogade 185, Kbh N, 100 kroner

Din Slagter, Skottegården 6, Kastrup, 200 kroner

Slagteren I Lystrup, Bygaden 18, Lystrup, 200 kroner

Føtex, Frederiks Allé 22, Århus, 204 kroner

Irma, Søborg Hovedgade, Søborg 220 kroner

Carl Nielsen, Frederiksbjerg Torv 1, Århus, 235 kroner

Du får ofte kødet til en tredjedel den pris, som supermarkederne tager for samme udskæring oksekød, viser Nyhedsavisens pristjek.

200 procent dyrere

Hos tre tilfældigt udvalgte halal-slagterbutikker, som Nyhedsavisen kontaktede, ligger prisen mellem 100 og 200 procent lavere end i supermarkedet eller de traditionelle slagtere.

I halal-butikken koster et kilo tykstegsbøffer 80-100 kroner, mens man i de traditionelle kølediske må punge ud med op til 235 kroner – og det selvom kødet er samme udskæring fra danske køer.

Hos Kødbranchens Fællesråd er man overrasket over de store prisforskelle. Direktør Hans Rehhoff Thomsen siger, at årsagen til prisforskellen ikke kan ligge i selve slagtningen, da den eneste forskel groft sagt er, at koen ved halal-slagtning aflives med kniv, mens en traditionel slagtning udføres med en boltpistol for panden.

Ellers bestemmes prisen ofte efter kødets kvalitet – blandt andet alderen på slagtekvæget og fedtindhold.

»Det kan være noget af forklaringen, men det kan ikke alene forklare, at noget kød er dobbelt så dyrt,« fastslår Kødbranchens Fællesråd.

Heller ikke i slagterforetningen Carl Nielsen i Århus, som tager 235 kroner per kilo – altså over det dobbetl af halal-kollegaen – kan man forklare den store prisforskel.

»Jeg ved ikke, hvad årsagen er. Her fører vi ungkvæg, som vi selv lader modne. Det koster lidt ekstra, men så kan vi også stå inde for kvaliteten på kødet,« siger ejer Jimmi Nielsen,

Ansatte og udskæring

En lavere udgift til medarbejdere er en af de forklaringer, som indehaveren af Al-Daawa Halal-slagter på Nørrebro i København nævner på hans billige oksekød. Han tager 100 kroner for et kilo danske tykstegsbøffer, men til gengæld har han også kun sin 17-årige søn til at hjælpe sig i butikken.

»Vores udgifter er meget lave. I supermarkederne har de ofte mange medarbejdere og en slagtermester. Det betyder noget for prisen,« siger Khadair Alkhafji. Han mener, at en anden måde at holde prisen i bund er ved at købe hele køer frem for kun at købe de dyrere udskæringer, som man gør i andre butikker.

Debat om artiklen:
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
11.06-2008 | 09:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 09:46 af Lars Nunnegaard
Spencer
I så fald skal jeg handle noget mere. der er kroner i det og så er de skattefri! :)
 
 
11.06-2008 | 10:52 af Morten Olsen
Halalslagtning foregår ved at skære gennem halspulsåren, struben og spiserøret med et enkelt snit, for at få alt blodet ud af dyret, da det at spise blod specifikt er forbudt. Slagtningen af dyret er en religiøs, rituel handling, der indledes med ordene "I Allahs Navn, den Barmhjertige, den Nådige" (?????? ????? ?????????? ??????????, bismillah, i-rahman, i-rahim). Halal-slagtning kræver, at dyret er ved bevidsthed ved slagtningen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Halalslagtning

Velbekommen.
 
 
11.06-2008 | 10:57 af Lars Nunnegaard
Morten Olsen.
Bortset fra bønnerne, slagtede man sådan i min barndom på gårdene, Og vi rørte i den rindende blod, som skulle bruges til blodpølse!
 
 
11.06-2008 | 11:01 af Eva Adamsen
Halaslagtning tiltaler mig ikke, men mon ikke at den møre bøf er udslagsgivende???
 
 
11.06-2008 | 11:04 af Lars Nunnegaard
Madonna:
Du har ret. Den møre, smeltende, velsmagende bøf, er sagen!
 
 
11.06-2008 | 14:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 17:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 19:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 20:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:09 af Peter Hansen
Anettebetjent
Kan du garantere at det kød du køber ved din såkaldte danske slagter ikke er halal-slagtet???
me med den slagt Pia K.-ske Nej! Det kan du ikke da et sted mellem 55 og 65 % af alle køer og kalve der bliver slagtet her i landet bliver slaget efter netop denne metode.
Tallet er fra en officiel pjece fra kødbranchen. Så lad være med den form for DF propaganda - der ikke har nogen bund i virkeligheden.
Du er DF-er og er glad af det lad det blive ved det og lad så være med at komme med den slags myter der ikke har nogen grund i virkeligheden!!!
At du vil købe dit kød hos en dansk slagter er for mig iorden, men ved du at der på de danske slagterrier arbejder " slemme muhamedanere", der
faktisk røre ved det kød du skal spise - også svinekødet!!! Vidste du det???
 
 
11.06-2008 | 22:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:23 af Bruce1
Halal/koskerkød er og bliver dyrplageri, derfor skal det naturligvis forbydes, hvis de ikke kan finde ud af at bedøve først. Ellers må disse folk der bevidst eller ubevidst foretrækker dyrplageri, importere, vi skal ikke støtte metoder vi selv er gået væk fra for længe siden. Det er her moderne Danmark, ikke slagmarken i Mellemøsten. Forbyd så det barbari, vi er ikke umenneskelige barbarer her men veloplyste om dyr!
 
 
11.06-2008 | 22:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 22:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 23:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 23:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 23:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 23:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2008 | 23:55 af gitte rasmussen
Alle de kyllinger vi kan købe i Danmark er halal slagtet, og dem spiser vi masser af....... Jeg har spist halal oksekødspølser og jeg syntes det virker tørt. Det var ikke lige mig.
 
12.06-2008 | 00:08 af Bruce1
Ja, det er vi helt klar over, abraham...
 
 
12.06-2008 | 00:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.06-2008 | 00:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.06-2008 | 00:58 af (Slettet bruger)