Den står som regel på flæskesteg, rødkål og hygge med familien, når danskerne fejrer juleaften. Men for medarbejderne i Tivoli står den på arbejde - helt uden ekstra tillæg.
Fagforeningen HK Service Hovedstaden forsøgte ellers sidste år at få forhandlet et tillæg på plads til de ansatte, som for første gang blev beordret på arbejde juleaftensdag. Tivoli nægtede at betale ekstra, men det skal ikke have lov at gentage sig, mener HK, som har inviteret Tivoli til nye forhandlinger.
Tivoli leverede sidste år et rekordhøjt overskud, men alligevel har direktørerne været kolde som en decembernat, mener HK.
Millioner til direktører
René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden, håber stadig på en løsning ved forhandlingsbordet.
- Julen varer længe, og tillægget koster næsten ingen penge. Så hvis Tivolis ledelse er i julehumør, kan vi hurtigt binde en sløjfe på sagen her. Direktørerne har selv fået millionbonusser i gave. Nu må det være medarbejdernes tur til at få lidt klejner til jul som tak for deres arbejde, siger René Knudsen.
Tordenbrøl på Facebook
Hvis Tivoli stadig nægter at betale HK’erne for den ekstra juleindsats, kan de se frem til et voldsomt pres på de sociale medier.
Over 800 danskere har nemlig valgt at donere et Facebook-opslag via tjenesten Thunderclap. Ved hjælp af det såkaldte Thunderclap vil de 800 danskere synkront udsende en appel på Facebook med teksten Du fortjener mere i løn, hvis du er på job, mens andre holder fri. Tivolis ansatte fortjener også #klejnertiljul.
En af de 800 danskere er LO-formand Lizette Risgaard, og opslaget vil ifølge Thunderclap nå ud til næsten 400.000 danskere.
HK vil dog ikke kun aktionere på Facebook. Foran Tivolis hovedindgang vil der lørdag være gadegøgl og uddeling af klejner, balloner og klistermærker. Ifølge HK vil der samtidig være flere faste Tivoli-gæster med årskort, som vil møde op for at vise deres støtte til medarbejdere.
Tivoli er uforstående
Hos Tivoli er man forundrede over HK's kampagne, fortæller pressechef Torben Plank.
- Vi er stadig uforstående over for HK’s kampagne. Vi overholder den overenskomst - altså den aftale vi har med HK - til punkt og prikke. Det er slået fast ved en faglig voldgift i juli måned, forklarer han.
Den traditionsrige forlystelsespark har derfor ikke meget forståelse for HK's kreative aktioner.
- Vi har gentagne gange forsøgt at forhandle en ny aftale på plads med HK, men det er desværre ikke lykkedes. Vi mener, det er god praksis, at forhandlinger foregår direkte mellem parterne omkring forhandlingsbordet og ikke via tilrettelagte pressehappenings, så det er den måde, vi gør det på, siger pressechef Torben Plank.