Klap i måsen: Så mange tjenere oplever sexchikane
Arbejdsgiverne i Horesta er overrasket over, hvor mange tjenere der udsættes for sexchikane.
- Det er vigtigt, at arbejdsgiveren italesætter sexchikane og fortæller de ansatte, at de skal sige fra, siger Elisabeth la Cour, der er advokat og Horestas ekspert i arbejdsmiljø.
- Det er vigtigt, at arbejdsgiveren italesætter sexchikane og fortæller de ansatte, at de skal sige fra, siger Elisabeth la Cour, der er advokat og Horestas ekspert i arbejdsmiljø. Foto: Iris/arkiv


Tjenere er serviceminded til fingerspidserne og udlært i at stå på pinde for gæsten. Men for nogle gæster er det en direkte invitation til at komme med en lummer bemærkning eller give tjeneren et klap bagi. Hele 37 procent af alle tjenere oplyser i en ny undersøgelse fra Analyse Danmark, at de har været udsat for sexchikane fra gæster, skriver Fagbladet 3F.

Klinisk psykolog på Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning, Lars Peter Andersen, vurderer, at nogle alkoholpåvirkede gæster sandsynligvis misforstår tjenernes venlighed. Men han mener også, det i høj grad handler om det syn, som nogle gæster har på tjeneren.

- Det er mangel på en grundlæggende respekt for en anden persons fag og integritet. Man betragter en tjener som "min" tjener, der skal servicere mig og ikke som en person i et professionelt fag, siger Lars Peter Andersen, der forsker i arbejdsrelateret vold og mobning.

- Vi har brug for at få afdækket om sexchikanen har ansættelsesmæssige konsekvenser. Siger folk op, eller dropper de helt faget, siger formand gruppeformand i 3F Tina Møller Madsen.

Arbejdsgiverne i Horesta er overrasket. Elisabeth la Cour, der er advokat og Horestas ekspert i arbejdsmiljø, understreger, at sexchikane er fuldstændig uacceptabel.

- Vi kan jo ikke kontrollere, hvordan gæster opfører sig, men arbejdsgiveren har et ansvar for at det psykiske arbejdsmiljø er i orden, siger hun og uddyber:

- Det er vigtigt, at arbejdsgiveren italesætter sexchikane og fortæller de ansatte, at de skal sige fra, siger hun.

Samtidig vil 3F tage fat i arbejdsgiverforeningerne med henblik på at udvælge nogle virksomheder, hvor man kan forsøge at arbejde med en kulturændring.

Analysen er foretaget blandt 3F-medlemmer indenfor Privat Service, Hotel- og Restaurationsbranchen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.