Tom Kristensen har i en årrække sørget for, at dannebrog var synligt i international motorsport.
Men da Kevin Magnussen i marts i år bragede ind i Formel 1 med sin andenplads ved det australske grandprix, kom det danske flag for alvor i fokus på verdensscenen.
En ny stjerne var født, selvom 2014 endte skuffende for Magnussen med degraderingen til reserve hos McLaren.
- Overordnet set har det været et godt år, selvom vi ikke fik så mange titler som i 2013, som var et sindssygt godt år.
- Men vi fik en dansk Formel 1-kører, og det var det største for os i 2014. Så har dansk motorsport nået toppen, siger Bo Baltzer Nielsen, sportschef i Dansk Automobil Sports Union (Dasu).
I 2013 vandt Kevin Magnussen Formel Renault 3.5-serien - en rugekasse til Formel 1 - mens Tom Kristensen for niende gang sejrede i 24-timers-løbet i Le Mans og endda vandt VM i langdistanceløb.
Formel 1-aspiranten Marco Sørensen vandt to afdelinger i Formel Renault 3.5-serien. 2013 var et forrygende år for dansk motorsport, og selvom lignende triumfer er udeblevet i 2014, er Bo Baltzer Nielsen meget tilfreds.
- At Kevin har kørt Formel 1, gør mere, end man lige umiddelbart skulle tro. Vi kan se, hvor meget der bliver skrevet om motorsport - selvfølgelig først og fremmest Kevin og Tom - men det smitter af på resten af sporten herhjemme.
- Der er en større interesse for det i samfundet, og det kan forhåbentlig gavne de kommende generationer af racerkørere, som vil have en professionel karriere. Nu er der virkelig fokus på motorsport i Danmark.
- Det er så vigtigt med disse bannerførere, og dem har der været to markante af i 2014, siger Bo Baltzer Nielsen med henvisning til Kevin Magnussen og Tom Kristensen.
Bannerførerne er til gengæld væk i 2015. Tom Kristensen har indstillet sin glorværdige karriere, og Magnussen er degraderet til reserve i 2015-sæsonen.
- Det efterlader et vakuum i 2015, som bliver et år, hvor Danmark ikke er så synlige på den store scene, som vi er vant til. Det var opfyldelsen af en drøm at have en Formel 1-kører og en af verdens bedste langdistancekørere på samme tid.
- Men i et lille land som Danmark kan vi ikke forvente, at vi hvert år er så begunstiget som i år, siger Bo Baltzer Nielsen.
Mens Magnussen er sat på pause, ser Bo Baltzer Nielsen 24-årige Michael Christensen, der er tilknyttet Porsche, som naturlig arvtager for Tom Kristensen.
- Jeg tror, at han kører Le Mans for Porsche i 2015, og sker det, så er arvefølgen til Tom allerede på plads. Der er ingen tvivl om, at Michael Christensen på et tidspunkt vinder Le Mans. Jeg kan ikke forestille mig andet.
- Han bliver næppe så kendt som Tom, for det tager 20 år, men han er en kører, som bliver et navn på et tidspunkt. Porsche har bekræftet, at de sætter en tredje bil ind i Le Mans i 2015, og et godt bud er, at Michael Christensen er en af de kørere, som skal køre den Porsche.
- På sigt er han en bejler til at blive en fast del af Porsches fabriksbiler, siger Bo Baltzer Nielsen.
/ritzau/