Det er ikke unormalt, at der er travlt på jobbet. Men når man er bagud med opgaverne opstår der hurtigt en række myter, som kan ødelægge arbejdsglæden og give unødvendig mavepine og symptomer på stress.
Sådan behøver det ikke at være, ifølge foredragsholder og stifter af "Arbejdsglæde nu", Alexander Kjerulf, som i Søndagsavisen punkterer fem myter om travlhed på arbejdspladsen, der kan opstå, når vi føler os pressede.
- Vi får en fornemmelse af ikke at slå til på jobbet og ikke være gode nok, og det er frustrerende og giver stress. Det, vi har brug for, når der er travlt, er arbejdsglæde, siger han til Søndagsavisen.
En af myterne er, at man ikke er god nok, hvis man kommer bagud. Men mange arbejdspladser har flere opgaver, end der er ansat folk til, siger Alexander Kjerulf. Så selvom man er bagud, kan man sagtens være god nok, lyder læren.
En anden myte er, at hvis man presser selv hårdere, når man mere. En del virksomheder og ledere lægger pres på medarbejderne for at få dem til at arbejde hårdere og hurtigere, siger Alexander Kjerulf. Her er det vigtigt at kunne sige fra - også selvom det kan være svært, siger han.
En tredje myte er, at man skal fokusere på de opgaver, man ikke når. Men tværtimod, siger Alexander Kjerulf. Det er langt mere motiverende at fokusere på det man når, i stedet for at stresse over det, man ikke har nået.
Du kan finde alle myterne om travlhed på jobbet på sondagsavisen.dk