Katja Gottlieb var glad for at være folkeskolelærer og har været det i 17 år – de sidste 10 år på den samme folkeskole i Helsingør.
Men sidste sommer blev stress i hverdagen og detailstyring af arbejdstiden for meget, og Katja Gottlieb sagde op.
- Jeg blev lærer for at gøre en forskel for eleverne. Men det har ikke følt, at jeg kunne de sidste år, fortæller Katja Gottlieb til Avisen.dk.
Hun er langt fra den eneste. I en ny undersøgelse fortæller over 400 lærere, hvordan netop styring ovenfra og manglende tid til eleverne har fået dem til at forlade folkeskolen.
Det er konklusioner, som Katja Gottlieb sagtens kan genkende.
- Jeg oplevede alt for tit, at jeg ikke havde tid til at tage en snak med elever, der var kede af det, løse konflikter eller ringe til forældre, når der var nogen, der mistrivedes. Det duer jo ikke, at man må sige til et barn, at "Jeg kan godt se, du er ked af det, men jeg er altså nødt til at gå til møde," siger hun.
Savner stadig skolen
Tal fra Danmarks Lærerforening viser, at mange flere lærere i dag forlader folkeskolen end for tre år siden.
Mens 900 lærere i 2012 forlod folkeskolen, viser opgørelser for de første ti måneder af 2015 ifølge folkeskolen.dk, at 1600 lærere havde gjort det samme efter arbejdstidslov, reform og besparelser.
De pressede arbejdsvilkår var også, hvad der fik bægret til at flyde over for Katja Gottlieb.
- Vores arbejde blev forjaget og overfladisk, og man følte aldrig rigtig, at man kom i dybden med noget. Det føles meningsløst, når vores arbejdsgange hele tiden bliver ændret udefra. Jeg tror sådan set, at jeg var en meget bedre forretning før, for jeg arbejdede jo meget, men jeg kunne selv tilrettelægge mit arbejde. Med den nye detailstyring skulle jeg passe retning af 26 opgaver ind på tre kvarter midt i en arbejdsdag, og det kan man jo ikke bare, siger hun.
Katja Gottlieb arbejder i dag som selvstændig og skriver blandt andet undervisningsbøger. Men hun savner alligevel skolen, fortæller hun.
- Jeg savner børnene og jeg savner at undervise. Men jeg har svært ved at se mig selv komme tilbage før vi som lærere får mulighed for at passe vores arbejde ordentligt og på en måde, hvor vi kan se os selv i øjnene, siger Katja Gottlieb.