"En pengemaskine."
Sådan beskriver vognmand Karim Bouabdallati Nemlig.com's bødesystem.
Selvstændige vognmænd, der bringer varer ud for det danske net-supermarked, har flere bøder hængende over hovedet. For eksempel koster det 8.000 kroner at udeblive fra en af Nemlig.com's ruter - uanset årsagen til udeblivelsen.
Karim Bouabdallati fik ørerne i maskinen efter at have stillet cirka 30 biler og chauffører til rådighed for Nemlig.com i november og december 2010.
Den samlede bøde - alene for december måned - lød på 361.706 kroner.
Årsagerne var blandt andet at flere af hans biler havde siddet fast i sneen.
"Jeg fik et chok," siger Karim Bouabdallati, der ejer vognmandsfirmaet DPE.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører får bøder for at komme for sent
Vognmand: Bøderne sidder for løst
Firmaet kørte for Nemlig.com i to måneder, før ejeren fik nok.
Ifølge den faktura, som DPE sendte til Nemlig.com for kørslen i december, havde vognmandsfirmaet tjent 393.450 kroner plus moms.
Bødesmækket var altså næsten lige så stort som indtjeningen.
Hvis Karim Bouabdallati havde betalt bøden, ville han have 31.744 kroner i hånden til at betale cirka 30 chauffører for en måneds arbejde.
"I få tilfælde giver det god mening at give en bøde, men Nemlig.com's bøder sidder for løst. Det er dybt urimeligt at give en bøde for udeblivelse, hvis en bil for eksempel er kørt fast i sneen, og det gør Nemlig.com," siger han og tilføjer:
"Bøderne er uforskammet store i forhold til timeprisen. I mine øjne er det den enkelte vognmand og hans chauffører, der betaler prisen for den billige levering."
Det koster 500 kroner per kunde at komme for sent og for tidligt. En vognmand får 271 kroner plus moms i timen.
LÆS OGSÅ: Kom 10 min. for tidligt på job: Daniel fik bøde på 500 kr.
Nul-tolerance i sneen
Avisen.dk er i besiddelse af en opgørelse, som Nemlig.com's administrerende direktør sendte til Karim Bouabdallatis vognmandsfirma i januar 2011.
Den viser blandt andet et bødesmæk på 240.000 kroner for at udeblive og et bødesmæk for at komme for sent til pakningen af bilerne på knap 20.000 kroner.
Sidst i december annullerede Nemlig.com-kontrakten med DPE. Konsekvensen var et bødesmæk på 100.000 kroner, der også fremgår af opgørelsen.
Først i december - før Nemlig.com annullerede kontrakten - opsagde DPE samme kontrakt med tre måneders varsel. I opsigelsen skrev Karim Bouabdallati blandt andet følgende:
"DPE kan ikke forsvare over for vores folk, at den tid, de har forsinkelser på, ikke bliver honoreret."
Nemlig.com betaler ifølge kontrakterne kun de selvstændige vognmænd for den tid, netsupermarkedet beregner en rute til at vare. Der er dermed ingen betaling for at læsse og aflæsse eller for forsinkelser.
LÆS OGSÅ: Tesfaye: Det er røvtræls! Nu skal jeg i Kvickly igen
To af de dage, hvor der var mange forsinkelser, var den 22. og 23. december.
Ifølge DMI var der en snedybde på 15-30 centimeter i Storkøbenhavn på det tidspunkt.
Ifølge DPE kørte ti af firmaets biler fast i sneen på Nemlig.com-ruter den 22. december. Dagen efter var de endnu ikke trukket fri af sneen, og derfor kunne firmaet ikke stille med det aftalte antal biler.
Ifølge ejeren var sneen en stor del af grunden til, at firmaet fik en bøde på 240.000 kroner for udeblivelser.
Direktør: Bøder på 100 kroner er normalt
Avisen.dk har tidligere beskrevet, hvordan Nemlig.com's bødesystem rammer chaufførerne hårdt.
I den forbindelse sagde Stefan Plenge, der er Nemlig.com's administrerende direktør til Avisen.dk, at antallet af bøder var minimalt.
Det fastholder han i dag.
"Generelt omkring vores bødesystem kan jeg sige, at det handler overhovedet ikke om profit, at der kun gives forsvindende få bøder, og at langt hovedparten af de bøder, der gives, er på 100 kroner," skriver Stefan Plenge i et skriftligt svar til Avisen.dk.
Stefan Plenge vil ikke kommentere bødesmækket på de 361.706 kroner eller Karim Bouabdallatis kritik, fordi sagen i hans øjne er afsluttet.
Avisen.dk har talt med flere end ti chauffører og vognmænd, der uafhængigt af hinanden bekræfter, at bødesystemet bruges flittigt.
Ifølge Karim Bouabdallati fra DPE spekulerer Nemlig.com i bøderne.
"Stefan Plenge bruger bødesystemet bevidst. Transporten bliver jo billigere, når han trækker tusindvis af kroner fra i udokumenterede bøder. Det er mig en gåde, hvordan han stadigvæk kan få vognmænd til at hoppe på den," siger han.
Nemlig.com vil ikke oplyse, hvor meget net-supermarkedet tjener på bøder.
"Jeg dummede mig"
I den seneste tid har Avisen.dk bragt flere artikler om Nemlig.com.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører kører kilometervis gratis
Fagforeningen 3F har kritiseret net-supermarkedet for løndumping, fordi Nemlig.com's timepris ifølge 3F er for lav til, at de selvstændige vognmænd kan give deres chauffører en ordentlig løn.
Flere chauffører og vognmænd fortæller udover det omfattende bødesystem, om lav og sort løn.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen
Karim Bouabdallati fra DPE medgiver, at han skrev under på kontrakten med Nemlig.com, og at han derfor også selv har et ansvar.
"Jeg forsøgte at få streget bødesystemet i kontrakten, men det kunne ikke lade sig gøre. Nemlig.com lovede mundtligt, at bøder ikke ville blive et issue. Men det blev de, så jeg dummede mig," siger han.
Vognmand: Pas på Nemlig.com
Sagen endte i retten, fordi Nemlig.com aldrig betalte fakturaen fra december på 393.450 kroner plus moms. I 2012 indgik Karim Bouabdallati et forlig med Nemlig.com, der gav ham 125.000 kroner.
I forliget sagde han ja til at betale over halvdelen af bødesmækket, men det gjorde han kun for at mindske sit tab.
"På det tidspunkt så Nemlig.com's økonomi så skrøbelig ud, at jeg ikke turde gøre andet," siger Karim Bouabdallati.
Han råder nu andre selvstændige vognmænd til at holde sig langt væk fra Nemlig.com.
"Nemlig.com udnytter de svageste i branchen. Hvis de bliver ramt af et bødesmæk som mit, risikerer de at stå tilbage med en kæmpe gæld. Det er forkert, og derfor står jeg frem," siger Karim Bouabdallati.
LÆS OGSÅ: Reklamesøjle om Nemlig.com-chauffører: De virker søde
Udeblivelser 240.000 kroner
Annulering af kontrakt 100.000 kroner
Forsinkelser ved start 19.206 kroner
Forsinkelser uden information til kundeservice 1.000 kroner
For tidlig levering 500 kroner
Ingen pantpenge 1.000 kroner
Total 361.706 kroner
Kilde: Opgørelse fra Nemlig.com