Kan musik gøre børn bedre i skolen?
30.000 børn skal deltage i et eksperiment, hvor forskere vil undersøge, om musik kan øge børns indlæringsevne.
Årets udgave af Masseeksperimentet handler om musik og muligheden for, at musik kan påvirke andre dele af børnenenes læringscentre. Her er det Helene Louise Pfeffer fra fra 7. klasse på Krogårdskolen i Greve.
Årets udgave af Masseeksperimentet handler om musik og muligheden for, at musik kan påvirke andre dele af børnenenes læringscentre. Her er det Helene Louise Pfeffer fra fra 7. klasse på Krogårdskolen i Greve. Foto: Sanne Vils Axelsen/Scanpix


Musik er godt til dans. Til at slappe af til eller flippe ud til. For nogle kan musik virke terapeutisk, for andre måske det modsatte.

Men kan musik også styrke vores evner inden for områder, der slet ikke har med musik at gøre?

Det spørgsmål er blandt dem, som forskere fra Aarhus Universitet håber at få svar på, når 30.000 danske elever fra 0.-klasse og op til 3.g i gymnasiet fra på mandag deltager i Masseeksperimentet 2016.

Gennem en simpel test af børnenes musikalske hørefærdigheder håber forskerne at blive klogere på, om musik kan øge børnenes indlæringsevne ved at påvirke den del af hjernen, der gør os i stand til at fastholde og håndtere informationer.

I fagterminologien kaldes det arbejdshukommelsen, fortæller Peter Vuust, der er professor ved Center for Music in the Brain på Aarhus Universitet.

- Det er ikke påvist, at musik forbedrer intelligensen, men noget tyder på, at aktiv musikudøvelse kan have betydning for vores arbejdshukommelse, siger han.

Efter testen kan eleverne downloade en app, hvor de gennem fem forskellige spil kan træne deres musikalske evner og derefter gennemgå en ny husketest.

- Dermed kan vi se, om hukommelsen forbedres ved at lytte til musik. Vi tror, det oftest vil være sådan, at hvis man er god til at skelne noder, rytmer og harmonier, vil man også have gode færdigheder på andre områder.

- Undersøgelsen vil give os svar på, om man kan lære at huske bedre ved at træne de musikalske færdigheder, siger Peter Vuust.

Tanken om, at musik kan påvirke andre dele af hjernen er langtfra ny. Forskere har gennem en årrække arbejdet med muligheden for en såkaldt "transfer effect", hvor musikken skulle skærpe andre evner.

I et af de mest omdiskuterede eksempler hævdede en amerikansk cellist og forsker i en videnskabelig artikel fra 1993, at hans studerende bevisligt blev klogere af at lytte til Mozart.

Det er dog siden blevet afvist, siger Peter Vuust. Alligevel fastholder han, at musikken har potentialet til at påvirke børns boglige evner:

- Musik er måske vejen til bedre læring i skolerne.

Test dig selv med denne pixi-udgave af testen: kortlink.dk/nbzf

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.