Kampfly bomber igen i Yemen
Nye angreb mod Yemens Houthier er muligvis gengældelse for raketangreb mod den saudiarabiske grænse.
Der meldes om 30 angreb. Arkivfoto.
Der meldes om 30 angreb. Arkivfoto. Foto: Hani Mohammed/AP


Kampfly har natten til onsdag gennemført over 30 angreb i det nordvestlige Yemen mod houthi-oprørere.

Det oplyser lokale embedsmænd og beboere.

Houthi-kilder siger, at 43 mennesker er dræbt og mindst 100 er såret under flyangrebene mod provinserne Saada og Hajja, og angrebene fortsatte til ud på morgenen.

De to provinser grænser op til Saudi-Arabien.

Flyangrebene fra den saudisk-ledede koalition blev sat i værk, efter houthi-militante havde sendt mortergranater og raketter mod en saudiarabisk grænseby, Najran.

Houthiernes beskydning af den saudisk grænseby er første gang, at den shiamuslimske milits er gået til modangreb på saudiske mål, siden en saudisk ledede koalition 26. marts indledte luftangreb i Yemen.

Lokale kilder oplyser, at der også er kraftigt artilleribeskydning fra den saudiske side af grænsen.

Under tirsdagens houthi-bombardement mod Najran blev en pigeskole og et hospital tre kilometer inde i Saudi-Arabien ramt af projektiler.

22 hjælpeorganisationer, der operer i Yemen advarer onsdag om, at de kan blive nødt til at stoppe deres arbejde, medmindre der igen kan komme forsyninger ind i landet via landjorden, fra havet eller gennem luften.

Forsyningsruterne har været blokeret, siden den arabiske koalition indledte bombardementer 26. marts.

I en erklæringen fra FN og de private hjælpeorganisationer skønnes det, at 20 millioner mennesker eller 80 procent af befolkningen lider af sult eller "fødevareusikkerhed". Der er også alvorlig mangel på brændstof til at drive hospitalerne.

- Millioner af liv er i fare, særligt børnenes, og meget snart vil vi ikke være i stand til at gøre noget ved det, siger Edward Santiago, der er landedirektør i Yemen for Red Barnet.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.