Så effektivt er kaffe og middagslur: Få et energi-boost på jobbet
Mange danskere sover generelt for lidt. En lur på 20 minutter giver et "boost" - og kombineres den med en kop kaffe fordobles effekten.
Bliver du søvnig midt på dagen, kan en kop kaffe og en lur på maksimalt 20 minutter give dig et boost, som varer i op til fire timer.
Bliver du søvnig midt på dagen, kan en kop kaffe og en lur på maksimalt 20 minutter give dig et boost, som varer i op til fire timer. Foto: Colourbox.com/COLOURBOX.COM


Du kender nok følelsen af, at øjenlågene bliver tungere først på eftermiddagen. Måske har du været tidligt oppe. Sovet halvskidt. Nu har du lige spist frokost. Din krop føles drænet for energi, og du har svært ved at koncentrere dig.

Løsningen på dine kvaler kan være det, som vi på moderne dansk kalder for et powernap. Eller slet og ret - en middagslur.

- Ordet powernap er alt for poppet. Vi forskere kalder det bare for en lur. Eller en morfar, fastslår Poul Jennum, der er overlæge på Dansk Center for Søvnmedicin.

En klassisk morfar er, ifølge eksperterne, 20 minutter lang. Det vigtige er, at man bringer krop og tanke i en tilstand af ro. Man behøver altså ikke nødvendigvis at ligge ned. En blød stol i et tomt mødelokale kan være rigeligt. Det helt afgørende er tiden. Holder man sig til de 20 minutters søvn, vil man typisk opleve at vågne og føle sig helt udhvilet.

- Det er bevist, at man præsterer en smule bedre på flere parametre efter en kort lur. Man laver færre fejl og indlæringsevnen forbedres. Humøret får også et boost, siger søvnspecialist Torben Jager Petersen fra søvnklinikken ScanSleep.

Han fortæller, at det er meget vigtigt ikke at give efter for fristelsen til at sætte vækkeuret eller mobilalarmen til at ringe efter f.eks. halvanden time, for gør man det, glider man ned i en dybere søvn, som kan have den stik modsatte effekt af en lur.

- Konsekvensen vil være, at man føler sig groggy og rundt på gulvet i adskillige timer. Og man vil formentlig have ekstra svært ved at falde i søvn om aftenen, siger han.

Effekten kan fordobles med Kaffe

På Center for Stress og Trivsel hjælper søvnekspert Mikael Rasmussen danskere, som lider af søvnproblemer. I hans verden ligger den perfekte morfar klokken 14. Og faktisk kan effekten fordobles, hvis man drikker en kop kaffe lige før, man lukker sine øjne. Kaffen skal helst være lavet på filter, og - meget vigtigt - den skal være kold eller lunken, så den kan drikkes hurtigt.

- Koffeinen begynder først at virke efter ca. 20 minutter, altså når man er vågnet igen. Så hvis det hele spiller, så opnår man et dobbelt "spark-i-røven", som typisk varer i op til fire timer, siger Mikael Rasmussen.

Flere undersøgelser har vist, at vi danskere generelt sover i underkanten af, hvad vi bør gøre. Det skyldes blandt andet, at vi arbejder mere og er opslugt af vores elektroniske 'devices' som f.eks. mobilen eller iPad'en. For at holde dampen oppe kan en daglig morfar være "hamrende effektiv", som Mikael Rasmussen udtrykker det, men:

-Jeg vil ikke anbefale det som strategisk redskab, man bruger dag efter dag. Dét er faktisk usundt og udtryk for, at man har et generelt søvnproblem. Så bør man i stedet søge hjælp, siger han.

Den perfekte morfar

Kort, højst 20 minutter 

Optimalt klokken 14, aldrig efter 16 

Sæt dig eller læg dig behageligt til rette. Luk øjnene og slap af i alle kroppens muskler. 

Kombiner eventuelt med en kop kold kaffe, som drikkes umiddelbart før din lur. Så varer effekten i op til fire timer. 

Kilde: ScanSleep

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.