Kaffe gør risikoen for demens mindre
Hvis du hver dag drikker en stor kop kaffe, vil du mindske risikoen for at udvikle demens, viser nye studier.
Drik du bare din morgenkaffe, den er sund for dig.
Drik du bare din morgenkaffe, den er sund for dig. Scanpix.


En varm kop kaffe kan kvikke op og skabe hygge, men den kan også fremme dit helbred - nye undersøgelser viser ifølge The Journals of Gerontology, at kaffe kan nedsætte risikoen for at udvikle demens, skriver magasinetliv.dk

Studierne bag de nye resultater er lavet over en årrække på 10 år, hvor mere end 6000 kvinder i alderen 65 år og derover deltog.

I de ti år hvor undersøgelserne stod på, drak de medvirkende forskellige mængder kaffe. Nogen drak mere end 261 miligram koffein om dagen, hvilket er det samme som en stor kop kaffe. Og andre drak mindre en 64 miligram, og hos dem var der altså flere, som udviklede demens, end hos dem der drak kaffe.

Dem, der drak en stor kop kaffe om dagen, havde 36 procent mindre risiko for at få en demensdiagnose i forhold til dem, der ikke fik meget koffein.

Forskerne har ud fra resultaterne konkluderet, at der er stærke beviser for, at koffein har en beskyttende faktor overfor demens. Men der kan ikke som sådan drages en fuldstændig entydig forbindelse mellem et højt koffeinforbrug og et lavere antal af demenspatienter. 

En kop kaffe om dagen kan altså have en stærk beskyttende effekt overfor din risiko for at udvikle demens. Men kaffe alene redder ingen.  

Det kan du gøre som pårørende

Er en af dem, du holder af allerede ramt af demens, ved du, at kaffe på det stadie ingen forskel gør. Men der er stadig ting, du kan gøre for at lette hverdagen for dig og den ramte, har Else Hansen, demensfaglig rådgiver hos Alzheimerforeningen, tidligere fortalt til magasinetliv.dk

Her er hendes konkrete råd til en lettere hverdag:

1.
Sygdommen går ingen steder og den ramte kan intet gøre. Derfor er det de pårørende, som skal være villige til at flytte sig og komme den ramte i møde.

2. 
Sygdommen og den ramte ændrer sig fra time til time - det der blev forstået i går, bliver ikke nødvendigvis forstået i dag. Går derfor ikke ud fra, at der kan være rutiner og et ståsted. Forvent at alt kan ske. 

3.
Du skal give slip på de små ting. Den ramte får ikke et bedre liv af at kunne huske eller ikke huske, hvilken årstid det er. Det er andre ting, som tæller, og især den måde, du møder den ramte på er vigtig. Hav stadig respekt for personen, vær kærlig og tal ikke ned til den ramte.

4.
Det kan ikke nytte at diskutere om det er mandag eller tirsdag. Det slider på selvtilliden hos den syge. I skal hellere fokusere på de ting, som gør den ramte glad - eventuelt de ting, personen tidligere var god til og godt kunne lide.

5.
Personen kan måske ikke huske dit navn eller hvordan I hører sammen, og det kan gøre den ramte ked af det. Fortæl derfor med det samme, når du kommer, hvem du er og hvordan I kender hinanden. Og kig den ramte i øjnene og vis, at I to har noget sammen, det giver en nærhed og gør den ramte glad. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.