Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Kaffe er godt for hjertet

Et par kopper kaffe om dagen kan forlænge dit liv, hvis du er kvinde, viser ny forskning.

19. juni 2008 kl. 00:08
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Nu kan nytårsforsætter om mindre indtagelse af den daglige opkvikker, kaffen, godt lægges på hylden. Den seneste forskning viser nemlig, at de sorte dråber kan forlænge dit liv, hvis du er kvinde, skriver ScienceDaily.

Faktaboks

Fakta om kaffeforskning

I undersøgelsen indgik over 84.000 kvinder og næsten 42.000 mænd, som blev fulgt i årene mellem 1986 og 2004.

Én gang mellem hvert andet og hver fjerde år skulle deltagerne svare på en række spørgsmål, som blandt andet lød på, hvor ofte de drak kaffe.

Tidligere forskning har desuden vist, at kaffe har en positiv indflydelse på alt fra skrumpelever til diabetes.

Forskere har således undersøgt kaffens effekt på helbredet og fundet frem til, at kvinder, der intager mellem to og tre kopper kaffe om dagen, har 25 procent lavere risiko for at dø af en hjertesygdom end dem, der ikke drikker kaffe. Undersøgelsen viser også, at de kaffedrikkende kvinder har 18 procent lavere risiko for at dø af andet end kræft og hjertesygdomme.

Kaffens positive påvirkning på helbredet gælder dog ikke for mænd. De har nemlig hverken højere eller lavere risiko for at dø, når de indtager kaffe, viser undersøgelsen.

»Indtagelse af kaffe har været forbundet med forskellige gavnlige og skadelige konsekvenser for helbredet, men dokumentation om sammenhæng mellem dødsfald har manglet,« siger Esther Lopez-Garcia, som har ledet undersøgelsen.

Koffein uden betydning

Den lavere dødsrate for kaffedrikkende kvinder er tilsyneladende ikke forbundet med koffeinen i kaffe. De kvinder, der drak koffeinfri kaffe, havde nemlig også en lavere dødsrate end dem, der ikke drikker kaffe.

Klinisk diætist i Hjerteforeningen Lene Kromann-Larsen har ikke læst om undersøgelsen, men hun finder resultatet spændende. Hun maner dog til besindighed og understreger, at der kan være mange fejlkilder, når man taler om viden inden for kost og drikke.

»Det kan jo være, at kaffedrikkende kvinder har andre vaner end dem, som ikke drikker kaffe, og at de vaner tilsammen har en forebyggende effekt. Det er altså ikke nødvendigvis kaffen alene, der er afgørende,« siger hun.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
19.06-2008 | 01:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 10:14 af Niels_C
American College of Physicians. "Coffee Drinkers Have Slightly Lower Death Rates, Study Finds." ScienceDaily 17 June 2008. 19 June 2008 .
 
19.06-2008 | 10:14 af Niels_C
http://www.sciencedaily.com­ /releases/2008/06/080616170839.htm>.
 
19.06-2008 | 19:56 af Thomas Bruun
Er det kaffe-lobbyen, der er ude med riven igen!?
 
 
19.06-2008 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
20.06-2008 | 00:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites