K: Tørklædeforbud presser piger over i muslimske friskoler
Tørklæder skal ikke forbydes, men fordømmes, mener De Konservatives integrationsordfører Naser Khader.
De Konservatives integrationsordfører Naser Khader kalder muslimske tørklæder kvindeundertrykkende. Men han vil ikke forbyde dem i folkeskolen, som Dansk Folkeparti foreslår.
De Konservatives integrationsordfører Naser Khader kalder muslimske tørklæder kvindeundertrykkende. Men han vil ikke forbyde dem i folkeskolen, som Dansk Folkeparti foreslår. Foto: Claus Fisker/Scanpix


Selv om muslimske tørklæder er kvindeundertrykkelse, bør de ikke forbydes i folkeskolen, som Dansk Folkeparti foreslår. Skolerne skal forklare, at de ikke ønsker tørklæderne.

Det siger De Konservatives integrationsordfører Naser Khader.

- Personligt bryder jeg mig ikke om tørklæder. Det er kvindeundertrykkende, at kun kvinder skal tildække deres hår. Problemet ligger hos mændene. Det bør være omvendt. Mændene bør gå rundt med bind for øjnene, siger Naser Khader efter at Dansk Folkeparti har meldt ud, at partiet ønsker, at et tørklædeforbud bliver en del af forhandlingerne om den økonomiske 2025-plan.

DF vil acceptere et diskret kristent kors, en lille jødisk davidsstjerne eller en muslimsk halvmåne, siger DF's integrationsordfører Martin Henriksen.

- Det er den forkerte kamp at forbyde tørklæder. Vi skal overlade den beslutning til skoler og uddannelsessteder. Vi skal støtte piger, der ikke ønsker tørklædet. Vi skal bekæmpe det moralsk, når vi diskuterer det, siger Naser Khader.

De Konservative vil kun forbyde burka og niqab, som helt tildækker kvindernes øjne som en maske. I et åbent samfund skal vi kunne se hinandens ansigt. Et tørklædeforbud kan blive en boomerang som det franske burkiniforbud, mener han.

Alternativet er også imod et forbud, siger politisk ordfører Rasmus Nordqvist.

- Vi er meget imod et tørklædeforbud i folkeskolen. Muslimer og andre er i deres fulde ret til at gå med tørklæde. Den personlige frihed skal vi ikke indskrænke, siger Rasmus Nordqvist i en skriftlig kommentar.

- Jeg ser forslaget som ren symbolpolitik, der har til formål at splitte frem for at samle os. Jeg er meget ærgerlig over, at vi igen skal have denne diskussion i stedet for at diskutere, hvordan vi reelt styrker den sociale sammenhængskraft i folkeskolen, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.