Tøj og dagligvarer forsvandt på mystisk vis fra butikkernes hylder.
Det var for lidt over et år siden et tilbagevendende problem i den sydjyske by Vejen. Kunderne, der glemte at betale, var dog ikke som tyve er flest.
De var demente beboere fra byens ældrecenter Kærdalen.
Men et særligt samarbejde mellem ældrecenteret, de lokale butikker og en kommunal demenskonsulent kom tyverierne til livs.
- Vi havde ingen erfaring med demente i butikkerne. Det var en lidt speciel situation, for man kan jo ikke mure demente inde på plejehjemmet. Men de fleste butikker i midtbyen var nærmest handlingslammede hele formiddage på grund af tyverierne, siger Anders Ohrt, der i 31 år har drevet tøjbutikken Mads og Stine i Vejen. (artiklen fortsætter under fotoet)
- Vi havde ikke kapacitet eller råd til, at alle forretningerne stod med håret i postkassen, siger butiksindehaver Anders Ohrt Foto: Jørgen Schultz/JydskeVestkysten
Flere af byens ekspedienter turde ikke at konfrontere de demente, når de stjal, fordi de kunne blive aggressive, forklarer han.
Det er ikke kun i Vejen, man har erfaret, at demens kan lede til udadreagerende adfærd. Som Avisen.dk for nyligt kunne fortælle, viser en aktindsigt, at Arbejdstilsynet 34 gange har opdaget problemer med vold på plejehjem og i hjemmeplejen i løbet af 2015 og 2016.
I mange tilfælde opstår de farlige situationer, fordi beboere med demens bliver utrygge og udadreagerende.
Lærte at tackle demente
Samarbejdet i Vejen blev kickstartet ved, at en kommunal demens-konsulent deltog i et morgenmøde i byens handelsstandsforening, hvor hun fortalte om demens. Det gav nyttig viden, mener Finn Heiredal, der er formand for Vejens Handelsstandsforening og indehaver af Profil Optik i Vejen.
- Man kan jo godt tackle det forkert, fordi man ikke er klar over, at vedkommende rent faktisk er syg. Vi fik nogle gode råd og vejledning i, hvordan man gør, når man bliver udsat for en, der har for lange fingre på grund af sin sygdom, siger han.
Demenskonsulent i Vejen, Addi Wissing Nikolajsen, vurderer også, at hendes møde med byens handelsfolk gav pote.
- Jeg oplevede, at dem, der deltog, fik en forståelse for sygdommen, så de bedre kunne håndtere situationerne efterfølgende, siger hun.
Opbakningen hjalp
På ældrecenteret Kærdalen var personalet hverken stolte af eller glade for, at byens erhvervsliv havde problemer med nogle af centrets beboere. Derfor skabte samarbejdet lettelse, fortæller centerets gruppeleder Sigrid Rindom.
- Vi havde ikke kunne løse problemet uden samarbejdet. Som leder og for medarbejderne var det rigtigt godt at mærke, at der fra handelsstandsforeningen og demenskonsulenten var opbakning til at løse en svær opgave, som den her, siger hun.
Forståelsen fra de ansatte i byens butikker kom også beboere og deres pårørende til gode, oplevede gruppelederen.
Kontaktede ældrecenteret
En del af samarbejdet bestod i, at ansatte på plejehjemmet med jævne mellemrum afleverede de stjålne varer tilbage til butikkerne, fortæller Sigrid Rindom.
Derudover blev der lavet nogle aftaler om, hvordan butiks-ekspedienterne kunne hjælpe med at undgå tilspidsede situationer, forklarer Vejens citychef Flemming Simested.
- I stedet for at melde det til politiet, kunne vi hjælpe vedkommende og hjælpe medarbejderne på plejehjemmet ved at ringe til dem, så de kunne hente beboerne, og vi fik en dialog omkring det, siger han.
Brug for nødbremse
Citychefen råder andre handelsbyer til også at gå i dialog med de lokale plejehjem, hvis de oplever lignende udfordringer.
Og det kan være en vigtig investering, påpeger butiksindehaveren Anders Ohrt.
- Det var både synd for de demente, pårørende og plejepersonalet, men det kunne vi bare ikke bruge til noget. Det var nødt til at stoppe. Vi havde ikke kapacitet eller råd til, at alle forretningerne stod med håret i postkassen.