Julegaver på nettet? Kend dine rettigheder
Danskere kender ikke til reglerne, når de handler online. Det viser en ny undersøgelse op til den store julegavesæson.


Danskerne køber julegaver på nettet som aldrig før, men alligevel er der mange, der har et yderst mangelfuldt overblik over reglerne for online shopping. En ny rundspørge afslører, at 37 procent synes, at reglerne for nethandel er "uoverskuelige" eller endda "meget uoverskuelige."

- Vi regner med, at hver femte julegave i år vil blive købt på nettet, lyder det fra Dansk Erhverv.

- Worst case er jo eksempelvis, at kunden misser sin 14-dages fortrydelsesret på produktet, fordi vedkommende ikke kender til reglerne. Samtidig synes vi også, det er ærgerligt, at de erhvervsdrivende får et problem, hvis folk ikke kender reglerne. Så kan der hurtigt opstå misforståelser og utilfredshed, siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

30 procent af de adspurgte i undersøgelsen indrømmede blankt, at de havde "intet eller begrænset kendskab" til deres rettigheder som forbrugere på internettet. Det kan resultere i, at mange handlende glemmer at holde på deres ret og forlange den retmæssige service, reklamations- og returret, som de ellers har krav på. Det kan samtidig ende i en ubehagelig overraskelse, når kunder pludselig skal betale moms for varer, der er købt via udenlandske hjemmesider.

- Hvis man ikke kender sine rettigheder, så kan det jo desværre ende med, at forbrugeren får en dårlig oplevelse med at handle på nettet, fortæller Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef hos Trustpilot.

1.288 danskere har deltaget i meningsmålingen, som YouGov har udført for Trustpilot.

- For manges vedkommende er nethandel jo netop forbundet med, at det skal være nemt og bekvemt. Det skal også være hurtigere, end hvis du skal ind i en fysisk butik. Så der er mange, der har en travl hverdag, der ikke føler, at de har tid til at sætte sig ind i reglerne, lyder vurderingen fra Mathilde Lykke Bülow.

Blot 44 procent af de adspurgte i undersøgelsen var klar over, at kunder som udgangspunkt har 14 dages fortrydelsesret ved nethandel i alle EU-lande. Dog er det væsentligt at kende til undtagelserne, som blandt andet gælder køb af varer specialfremstillet til kunden, fødevarer samt fly- og koncertbilletter.


Faktaboks:

Her er fem vigtige regler, når du køber julegaver på nettet:

1. Du har mulighed for at fortryde købet af en vare, selv om du har taget varen i brug. Du hæfter dog for en eventuel værdiforringelse, som din brug af varen måtte have medført.

2. Hvis du benytter din ret til at fortryde købet af en vare, skal virksomheden have tilbagebetalt dig pengene, inden der er gået 14 dage. Dog kræver det, at virksomheden har modtaget enten varen eller dokumentation for, at varen er sendt.

3. Hvis du køber en vare i et land uden for EU, kan virksomheden, som leverer varen til dig, opkræve dig et gebyr for toldbehandling.

4. Hvis du køber varer over internettet i et andet EU-land end Danmark, indeholder prisen som hovedregel allerede moms.

5. Hvis du fortryder købet af en vare, og den bliver beskadiget under tilbagetransport, hæfter du som udgangspunkt for skaderne.

Kilde: Trustpilot

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.