Julegaver købt på nettet: Det skal du vide
Du har to års reklamationsret i hele EU, og sælger skal betale forsendelsen, hvis du returnerer din vare, som du har købt over nettet.
Som forbruger skal man selv sende varen retur, men til gengæld skal sælger dække dine omkostninger.
Som forbruger skal man selv sende varen retur, men til gengæld skal sælger dække dine omkostninger. Foto: DITTE VALENTE/POLFOTO


Glæden ved at give julegaver kan hurtigt blive ødelagt, når modtageren finder ud af, at den fjernstyrede bil ikke kan dreje til højre, eller armbåndsuret allerede er gået i stå.

Men så er det vigtigt at huske på, at du i hele EU har to års reklamationsret på fejl og mangler.

- Ifølge købeloven vil der altid være to års ret til reklamation. Man kan ikke aftale, at det skal være en kortere periode eller sige, at der er dele af varen, der ikke er omfattet, lyder det fra Kathrine Bjørnager, chefkonsulent hos Forbrugerklagenævnet.

- Der vil dog være få undtagelser, hvor man ikke kan forvente, at varen skal holde i to år. Det kan eksempelvis være pailletter på en kjole, hvor nogle af pailletterne naturligvis vil falde af, siger hun.

Så snart du opdager, at din julegave, eller en hvilken som helst anden vare for den sags skyld, har en fejl eller en mangel, skal du gøre sælgeren opmærksom på problemet. I enkelte EU-lande mister du din reklamationsret, hvis der går mere end to uger, fra du opdager fejlen, til du rapporterer det.

- Det gælder om at reklamere til den erhvervsdrivende og få sagt, hvad der er galt, så snart man opdager fejlen. Så står man bedst rustet, vurderer Lars Arent, som er leder af Forbruger Europa.

Som forbruger skal man selv sende varen retur, men til gengæld skal sælger dække dine omkostninger, hvis der er tale om fejl eller mangler.

- Hvis man fortryder sit køb, så skal man som regel selv betale for returnering af varen. Men det er noget andet, hvis der er en fejl, som sælgeren er ansvarlig for. Så skal sælger betale omkostningerne for at få varen byttet eller repareret, lyder det fra Lars Arent, Forbruger Europa.


Huskeregler om reklamationsret i EU:

1. Klag straks til sælger, hvis du finder fejl.

2. Dokumenter din korrespondance med sælgeren, gem mails og kvitteringer, så du har beviser til en eventuel klagesag.

3. Gør sælgeren opmærksom på, om du ønsker at få din vare repareret, byttet, eller eventuelt få afslag i prisen eller pengene retur.

4. Husk at gemme kvitteringen for forsendelsesomkostningerne. Dem skal sælger nemlig betale for.

Kilde: Forbruger Europa

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.