Seks Uber-chauffører er skyldige i at køre pirattaxi. Sådan lød dommen fra Københavns Byret, da en længe ventet sag fik sin afslutning i dag.
Det glæder fagforbundet 3F, som organiserer de danske taxichauffører.
- Det var forventet, synes jeg. Hvis jeg kørte rundt i min personbil i min fritid og tilbød folk at køre dem hjem for halvdelen af, hvad en taxa koster, så ville det jo være ulovligt. Selvfølgelig er Uber ulovligt. Også når det er et kæmpestort multinationalt selskab, der står for det, lyder det fra Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
Han håber, at politiet nu vil arbejde videre med sagen mod selve virksomheden Uber, som er sigtet for medvirken til ulovlig taxikørsel.
- Jeg er overrasket over, at det skulle tage så lang tid. Men jeg har har skimmet dommene igennem, og de er jo heldigvis meget klare. De er forbudt i 72 lande, herunder i Sverige, hvor taxiloven er langt mere liberal end her, siger Jan Villadsen
Vigtigt for hele arbejdsmarkedet
Selvom sagen isoleret set kun handlede om seks personers kørsel, er perspektiverne langt større, mener Jan Villadsen fra 3F Transport.
- Uber har ramt taxabranchen, men hvis ikke der var faldet en klar dom, så ville der være alle mulige andre lønmodtagere, der ville blive ramt af det her, hvor man prøver at undergrave løn- og arbejdsvilkår ved at kalde folk for selvstændige og fratage dem alle rettigheder. Et samfund, hvor folk er nødt til at have flere jobs for at klare sig og må leve fra hånden og til munden, siger Jan Villadsen.
Stadig Uber-biler på gaden
I skrivende stund kan man stadig bestille en Uber-bil ved hjælp af app'en på telefonen. Derfor appellerer Jan Villadsen til, at politikerne kommer i sving.
- Jeg håber, at man vågner op på Christiansborg og får nedsat den task force mod Uber, der tidligere har været talt om. Uber har jo selv meldt ud, at der er 200.000 registrerede brugere af deres tjeneste, og at der er tusindvis af chauffører, der kører for dem. Derfor skal vi have nedsat en task force hurtigst muligt, så man kan hjælpe politiet med at få det stoppet helt, mener Jan Villadsen.
Netop beslutningsforslaget om en såkaldt task force mod Uber blev nedstemt i maj måned, efter at Socialdemokraterne afviste at støtte forslaget. En beslutning, som betød, at en skuffet Jan Villadsen meldte sig ud af partiet og ind i SF.
I en pressemeddelelse sendt efter dagens dom skriver Socialdemokraterne dog, at en task force ikke ville hjælpe meget.
- Selv hvis regeringen skulle have valgt at følge forslaget, så ville en task force ikke have løst problemerne alene. Den ville kun afdække deres omfang. Derfor er der kun én måde at skabe ordnede forhold på, og det er gennem lovgivning ved forhandlingsbordet. Derfor stemte vi nej til forslaget, lyder det i pressemeddelelsen fra politisk ordfører Nicolai Wammen og transportordfører Rasmus Prehn.
De betoner, at Uber-sagen har vist, at der i stedet er behov for et eftersyn af taxiloven.