Journalistforening ekskluderer medlem efter kildefusk
Journalist hos Ekstra Bladet er blevet bortvist efter snyd med kilder. Nu ekskluderes han fra Journalisterne.
Journalist Michael Qureshi bliver smidt ud af en specialforening under Dansk Journalistforbund efter afsløringen af, at han har sat fiktive navne på nogle af sine kilder.
Journalist Michael Qureshi bliver smidt ud af en specialforening under Dansk Journalistforbund efter afsløringen af, at han har sat fiktive navne på nogle af sine kilder. Foto: Arkivfoto/free


Specialforeningen Journalisterne under Dansk Journalistforbund er rystet over, at en journalist har brugt fiktive navne, mens han var ansat på Ekstra Bladet og BT.

Derfor har man ekskluderet journalisten fra foreningen.

- Vi ligger i forvejen ikke alt for højt på listen over troværdighed i befolkningen. Derfor er det ulykkeligt, at en fremtrædende journalist kan finde på at bruge den slags metoder, siger Rasmus Mark Pedersen, formand for Journalisterne.

Journalist Michael Qureshi blev i sidste uge fyret fra Ekstra Bladet, da TV3 Sport i et indslag havde fortalt, at han i flere tilfælde havde brugt fiktive kilder i sine historier.

Journalisten selv forklarede det med, at kilderne i artiklerne fandtes, men at han havde givet dem opdigtede navne for at skjule deres identitet.

- Det skal ligge i journalistens blod, at arbejdet består i at gøre mennesker klogere på det, der foregår i verden.

- Der må ikke være slinger i valsen, og selv om arbejdsgivere er vilde med historier, der kan sælge, må en journalist aldrig gå med kompromis med virkeligheden, siger Rasmus Mark Pedersen i en pressemeddelelse.

Dansk Journalistforbund oplyser til Ritzau, at Michael Qureshi ikke er blevet ekskluderet fra det samlede forbund, men kun fra specialforeningen Journalisterne.

Før skandalen sad Michael Qureshi også i bestyrelsen for Danske Sportsjournalister. Her valgte Qureshi at trække sig.

Han nåede at skrive 787 artikler i de ti måneder, han var ansat på Ekstra Bladet. Ud af dem har avisen fundet fem artikler, som man nu har valgt at trække tilbage.

Avisen fortsætter en intern undersøgelse og kan ikke udelukke, at der er vrøvl med flere artikler.

Før Ekstra Bladet var han ansat hos BT, der er en del af Berlingske Media. Avisen har i kølvandet på skandalen trukket 22 artikler tilbage.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.