Journalister fylder mere end togrejsende ved id-kontrol
Tidlig mandag morgen i Københavns Lufthavn er der mange flere mediefolk end togrejsende mod Sverige.


I Københavns Lufthavn skal man kigge langt efter pendlere, der skal krydse Øresund for at nå på arbejde mandag morgen.

Det er første dag, hvor DSB skal registrere togrejsende, men det er kameraer, mikrofoner og notesblokke, der sammen med skandinaviske journalister og DSB's kommunikationsfolk fylder mest på perronen.

Det beskedne antal pendlere betyder, at der blandt journalisterne er rift om de togrejsende, der står i kulden og venter på toget over Øresund.

Det har medført, at journalister vandrer frem og tilbage på perronen og uheldigvis kommer til at forveksle journalister med pendlere.

Enkelte har dog trodset den bidende kulde for at nå på arbejde i Sverige, og det er blandt andet 45-årige svenske Ole Yndeheim, der arbejder som udviklingsstrateg i Malmø, men bor i København.

- Det er en klar ulempe. Det kommer til at tage mere tid, og der er færre tog. Jeg synes, at det er unødvendigt, siger han til Ritzaus journalist i lufthavnen.

Ole Yndeheim medgiver, at kontrollen ikke vil ramme ham i lige så høj grad som de passagerer, der arbejder i København, men bor i Sverige.

Det er en ny virkelighed for alle, og det måtte en svenske journalist sande. Hun blev stærkt utilfreds, da hun blev nægtet adgang gennem id-kontrollen.

Svenskeren troede, at hendes pressekort ville få hende gennem kontrollen, men det gik vagterne ikke med til.

På perronen skal vagterne fra Securitas, som DSB har hyret til at varetage opgaven, tage et billede af passagernes id med en smartphone for at registrere dem.

Den beskedne lysopsætning på perronen har dog skabt lidt problemer med at tage billederne, så det arbejder DSB på at løse ved at sætte flere lamper op.

Det tager mellem 15 og 20 sekunder at skanne en passagers id, hvis alt flasker sig.

Hvis man som dansker vil i gennem kontrollen, skal man kunne fremvise enten pas eller kørekort.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.