Hvis du er syg, og ikke kan gå på arbejde, skal du kontakte din arbejdsgiver og melde dig syg. Det skal som udgangspunkt ske senest to timer efter din mødetid. Men din arbejdsplads kan også have sine egne regler for, hvornår du skal melde dig syg, og dem har du pligt til at kende og overholde.
Bliver du syg, mens du er på arbejde, og må gå hjem, skal du huske at melde dig syg næste dag, hvis du ikke går på arbejde. Er du for syg til selv at ringe til din arbejdsgiver, kan du få en anden til at melde dig syg.
Du har altid ret til at blive hjemme, når du er syg. Ofte vil du have ret til løn under sygdom i en periode – det bliver aftalt i overenskomsten – og ellers vil du kunne få sygedagpenge fra kommunen.
Det er vigtigt, at du husker at melde dig syg til tiden. Ellers er der tale om ulovligt fravær, og så kan du miste retten til løn eller sygedagpenge. Hvis du skal have sygedagpenge, skal du melde din sygdom hos kommunen senest en uge efter, du ikke får løn mere.
Hvis du er på dagpenge og bliver syg, skal du have sygedagpenge fra kommunen. I så fald skal du melde dig syg både hos din a-kasse og kommunens jobcenter.
Når du bliver rask, skal du melde dig rask, så tidligt, som muligt. Din arbejdsplads kan have regler for, at du senest kan melde dig rask for eksempel dagen før kl. 12, for at du kan nå at komme med i vagtplanen.