Jobcenterleder: "Jeg sidder ugentligt med klager fra borgere som oplever, at der sker intet i deres sag"
Bryan Forbes venter på førtidspension, men de sidste otte måneder er der sket meget lidt. For få sagsbehandlere, ventetid i sundhedssystemet og høje krav om dokumentation, forklarer jobcenteret.
Sagsbehandlerne gør, hvad de kan, men byrden af sager er stor og ventetiden lang mange steder i systemet, lyder det fra jobcenterchef.
Sagsbehandlerne gør, hvad de kan, men byrden af sager er stor og ventetiden lang mange steder i systemet, lyder det fra jobcenterchef. Foto: SCANPIX arkiv


Bryan Forbes har været otte år på kontanthjælp, efter han faldt ned af et stillads og ødelagde sin ene hofte. Han er konstant plaget af smerter.

De sidste otte måneder er der blevet arbejdet i hvad der svarer til seks dage på hans sag, og Bryan Forbes er desperat over stadig ikke at være kommet nærmere førtidspension eller fleksjob.

LÆS Bryan Forbes' historie her

Men Jobcenteret i Guldborgsund Kommune, hvor han bor, ser anderledes på det.

Her mener leder Charlotte Lund Andreasen fra Center for Arbejdsmarked ikke, at sagen har stået stille. Selvom hun sagtens kan forstå hans desperation. 

Det er jo ikke sådan, at vi kan sige, at nu gør vi den her sag færdig på en uge. Det hænger ikke sådan sammen.
Leder, Jobcenter Guldborgsund

Bryan Forbes er langt fra den eneste, der sidder tilbage med frustration og vrede.

 - Jeg sidder ugentligt med klager fra borgere som oplever, at der sker intet i deres sag. Men når jeg går sagerne i gennem med forvaltningsøjne og lovgivning, så er der faktisk sket noget, siger hun.

Charlotte Lund Andreasen mener ikke, det kan gå hurtigere. Ressourcemæssigt er de fleste kommuner rigtig trængt.

"Det føles jo, som om der sker ingenting"

Samtidig skal en sag være dokumenteret, og alle muligheder skal være afprøvet, før man for eksempel er berettiget til fleksjob eller førtidspension. 

- Sagsbehandlerne sidder med 70-80 sager og har lovpligtig opfølgning hver tredje måned, siger hun.

Desuden bliver der sideløbende indhentet oplysninger for at belyse arbejdsevne og behandlingsmuligheder.

- Det er jo ikke sådan, at vi kan sige, at nu gør vi den her sag færdig på en uge. Det hænger ikke sådan sammen, siger Charlotte Lund Andreasen.

Hun peger på, at udover ventetiden på Jobcenteret, så er der også lang ventetid i sundhedssystemet. Når en borger henvises til undersøgelse eller behandling, indhentes der oplysninger fra behandlingsstedet.

- Det er ikke for at lægge ansvaret dem over på dem. Men der er også noget ventetid. Det ved vi også selv. Det føles jo, som om der sker ingenting. Medmindre du har en sundhedsforsikring, vil man meget sandsynligt opleve ventetid, siger hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.