Det strider mod alle de kloge hoveders argumenter og påstande, at Sofie Koborg Brøsen lørdag aften holdt studenterfest på restaurant ’Postgaarden’ i Korsbæk på Bakken.
22-årige Sofie Koborg Brøsen har infantil autisme, og det burde ikke kunne lade sig gøre at sidde der med hue og eksamensbevis i selskab med familien Varnæs og Misse Møhge.
Det mente både et jobcenter og de specielle undervisningstilbud, Sofie Koborg Brøsen har været tilknyttet.
- Det har været som sådan en ’jo-nej-jo-nej-jo-nej-diskussion’, hvor man bare ved, man har ret, og man så til sidst beviser, at man rent faktisk har ret. Den følelse står jeg med nu. Sådan lidt, ’hvad sagde jeg’, siger Sofie Koborg Brøsen, der håber på, at hendes historie kan være med til at inspirere andre i lignende situationer.
Kunne ikke undervises
Autismen gør, at Sofie Koborg Brøsen har svært ved mange helt basale ting. Hun kan ikke cykle, bliver stresset af at køre i bus og har generelt svært ved at kapere mange indtryk på en gang. Det kan gøre det svært at navigere rundt i uddannelsessystemet.
Personer tæt på Sofie Koborg Brøsen kalder hende dog for både intelligent, vidende og engageret, og hun har længe haft et brændende ønske om at blive den første i sin mors familie til at blive student.
Herunder kan du læse et Facebook-opslag, som Katrine Hald Kjeldsen, ven af familien, har skrevet om Sofie Koborg Brøsens vej til studenterhuen.
Men Sofie Koborg Brøsen fik at vide, at hun var ’uunderviselig’, da hun gik på STU (Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov), fortæller Sofie Koborg Brøsens mor, Hanne Veje.
- Og da hun blev 18 år og skulle til møde med et jobcenter, fortalte de, at Sofie matchede den gruppe af borgere, som ikke forventes at kunne tage en uddannelse, få et job eller bo for sig selv, siger Hanne Veje.
I gymnasiet med mentor
Men det skulle ikke stå i vejen for Sofie Koborg Brøsens drøm. Hun meldte sig til VUC (Voksenuddannelsescenter) for at blive klar til gymnasiet og scorede undervejs 12 i engelsk. Til sidst blev der sagt god for, at Sofie Koborg Brøsen med mentorstøtte kunne begynde på gymnasiet på Vejlefjordsskolen i Daugård.
- Det var noget helt andet. Lærerne ville lære mig at kende, før de dømte mig på baggrund af det, de kunne læse i papirerne. Det var den rigtige måde at gøre det på, følte jeg, siger Sofie Koborg Brøsen.
Gymnasiet lagde en plan for Sofie Koborg Brøsen. Hun skulle gå to gange i 1.g, to gange i 2.g og to gange i 3.g for at få den fulde studentereksamen. Seks år i alt. Hun arbejdede dog så flittigt i 1.g og 2.g, at det kun blev nødvendigt at tage 3.g to gange. Men det holdt hårdt.
- Jeg er talblind, så jeg tog ekstra matematik otte timer om ugen i 1.g. Derudover var jeg tæt på at give helt op i 3.g, hvor jeg havde det rigtig svært med spansk, siger Sofie Koborg Brøsen, der har boet for sig selv gennem hele gymnasietiden.
Andre skal ikke igennem det samme
Men hun baksede stædigt videre med gloser, formler, essays og rapporter og gik de 3,3 kilometer til og fra skole hver dag. I denne uge kulminerede de fire års slid, da hun med karakteren 4 i biologi fik huen på og modtog eksamensbeviset med et samlet gennemsnit på 7,0.
- Jeg synes, jeg har fortjent at nyde det her nu. Længe har jeg påstået, at jeg kunne – og nu har jeg gjort det.
- Jeg har været gennem mange svære situationer, og jeg ønsker ikke, at andre som mig havner i disse situationer. Det handler om, hvordan samfundet håndterer sådan nogle som os. Hvis ikke selv de kan se det, må vi andre jo gøre opmærksom på det, siger Sofie Koborg Brøsen.
Efter sommerens studenterfester håber Sofie Koborg Brøsen på at kunne starte på ergoterapeut-uddannelsen.