Jobcenter: Zombie-medarbejder og gråd skyldes politiske reformer
En medarbejder følte sig som en zombie efter endt arbejde, andre synes det var svært at se deres kolleger kede af det. Jobcenteret i Køge har skullet gøre meget for at rette op på Arbejdsmiljøet.
De danske jobcentre er pressede af dårligt arbejdsmiljø. Jobcenter Køge er et af de steder, der har haft problemer. Her skiftede de ansatte blandt andet til at græde på kontorerne.
De danske jobcentre er pressede af dårligt arbejdsmiljø. Jobcenter Køge er et af de steder, der har haft problemer. Her skiftede de ansatte blandt andet til at græde på kontorerne. Foto: Scanpix.


De danske jobcentre er i knæ. Langt over halvdelen af de jobcentre, som Arbejdstilsynet har besøgt det sidste år, har haft problemer med arbejdsmiljøet.

På jobcenteret i Køge har et højt tidspres blandt andet betydet, at ansatte bryder sammen i gråd på deres kontorer og generelt føler sig tyndslidte.

- Vi har haft problemer med arbejdsmiljøet, og sådan skal det selvfølgelig ikke være. Så vi har gjort rigtig meget for at rette op på det, siger Arbejdsmarkedschef i Køge Kommune, Bjarne Andersen.

Store personlige konsekvenser

I rapporten fra Arbejdstilsynet oplyser medarbejderne, hvordan det dårlige arbejdsmiljø påvirker dem.

”Der er en, der beskriver at være som en zombie, når man kommer hjem, på grund af arbejdsdagens indhold og tempo, mens en anden tilkendegiver at have skåret ned på private arrangementer grundet kraftesløshed, hovedpine, svimmelhed og rystelser i kroppen.”

Og selv for de ansatte, der holder sig oven vande, er det svært at se de andre bukke under.

”De oplyser, at ’det er svært at være vidne til kollegaer, der er kede af det’, og at de på skift græder på kontorerne.”

Storm af reformer får del af skylden

Ifølge Bjarne Andersen skyldes de dårlige arbejdsforhold i høj grad det væld af reformer, som har ramt beskæftigelsesområdet de sidste år.

- Man kan ikke lave så store forandringer og så tro, at der ingenting sker. Hos os var det især reformen på sygedagpenge-området, der slog voldsomt ud som en af forklaringerne på, hvorfor vi havde problemer, siger Bjarne Andersen.

Han påpeger, at der næsten ikke er et eneste område, der ikke er blevet vendt. Så der er ikke en eneste på jobcenteret, der ikke har været omfattet af en reform, de sidste tre år. Han kan godt forstå, hvis man i ministeriet tror man ændrer på adskilte områder. Sådan er virkeligheden bare ikke.

- Organisatorisk får det jo betydning, hvis man rører rundt i det hele på én gang. Man burde måske ikke sætte alle tingene i gang på én gang. Vi er i hvert fald blevet forpustede, siger Bjarne Andersen.

Ledelsen må se sig selv i øjnene

Ifølge Bjarne Andersen er jobcenteret nu ude af de værste forhold. Fra politisk side har kommunen været villig til at tilføre flere ressourcer, så arbejdsbunkerne kunne bringes ned.

Bjarne Andersen slår dog fast, at selvom de ansatte nu ikke bryder sammen i gråd, er der stadig pres på.

Selvom han mener, at Christiansborg bærer en del af ansvaret, ønsker han ikke at stille sig i kø til håndvasken.

- Man kan jo altid skyde skylden på andre, men vi må jo også kigge på os selv og spørge, om vi ledelsesmæssigt har været gode nok til at håndtere de her forandringer. Der må man vel sige, at det har vi nok ikke altid været dygtige nok til, siger Bjarne Andersen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.