Taxikrig
Joachim B.: Venstrefløjens skepsis mod Uber virker irrationel
Joachim B. Olsen giver ikke meget for venstrefløjens skepsis mod Uber.
"Man fristes til at kalde holdningerne hos de røde partier for automatreaktioner snarere end velovervejede holdninger," lyder det fra Liberal Alliances Joachim B. Olsen.
"Man fristes til at kalde holdningerne hos de røde partier for automatreaktioner snarere end velovervejede holdninger," lyder det fra Liberal Alliances Joachim B. Olsen. Foto: Scanpix/arkiv


Politikerne på Christiansborg skal forstå et vink med en vognstang og indrette lovgivningen efter den moderne teknologi som eksempelvis kørselstjenesten Uber.

Det skriver Liberal Alliances Joachim B. Olsen i en kommentar på Berlingske.

Han mener, at når 200.000 københavnere har downloadet Ubers app, så har han og hans politiker-kolleger et ansvar for at følge med tiden og lade lovgivningen gøre det samme. 

"I stedet for at diskutere, hvordan og hvorfor Uber er en trussel mod den etablerede taxabranche, bør vi tale om, hvordan teknologi kan gøre en forskel i det danske samfund. Den nye teknologi er kommet for at blive, og det må også etablerede brancher belave sig på," skriver Joachim B. Olsen.

Uber er sammen med Airbnb et af de mest kendte eksempler på deleøkonomi i Danmark, og der er mange positive aspekter ved deleøkonomien, hvis lovgivningen indrettes efter det, lyder det fra Joachim B. Olsen. Han hæfter sig ved, at taxalovgivningen er fra tiden før der overhovedet fandtes apps, og det er et problem, når mange deleøkonomiske tjenester netop tager udgangspunkt i apps, mener han. 

Liberal Alliance-politikeren giver derfor ikke meget for Uber-modstandernes skepsis.

"Venstrefløjen og Dansk Folkepartis skepsis – hvis man nu skal sige det meget pænt – mod Uber virker irrationel. Man fristes til at kalde holdningerne hos de røde partier for automatreaktioner snarere end velovervejede holdninger," skriver Joachim B. Olsen blandt andet i sin kommentar.

Han henviser til, at det, så vidt han ved, altid har været en drøm på Venstrefløjen, at flere kørte sammen i bilerne. Derfor burde man også være begejstret for, at Uber i mere end 30 byer verden over har lanceret konceptet UberPool, hvor flere deles om én tur. Dermed bliver prisen lavere og turen mere tilgængelig for flere mennesker, ligesom det også har positive effekter på både miljø og trængsel, lyder argumentet fra Joachim B. Olsen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.