Det er en helt misforstået tilgang, fagforeningerne har til flyselskabet Ryanair.
Det mener Joachim B. Olsen, som er beskæftigelses-ordfører for Liberal Alliance.
- Fagbevægelsens fokus er forkert i forhold til Ryanair. I stedet for at rette krav mod Ryanair burde man kigge indad. Eksempelvis ved at uddanne egne medlemmer så de får så mange kompetencer, at man kan forsvare deres høje lønninger, siger Joachim B. Olsen til Avisen.dk.
Han mener, at når fagbevægelsen truer med blokade mod Ryanair, så plejer fagbevægelsen snævre interesser.
- Med sin nuværende tilgang beskytter fagbevægelsen blot en snæver kreds af ansatte hos Ryanairs konkurrenter. Eksempelvis hos SAS, der har fået enorm meget statsstøtte, siger Joachim B. Olsen, og fortsætter:
- I stedet for at fagbevægelsen stiller sig på bagbenene bør den kigge indad for eksempel på SAS. Hvordan kan det selskab gøres konkurrencedygtig? Og er der nogle af de ansattes privilegier, der bør opgives?
Meler egen kage
Han mener, at fagbevægelsen med Ryanair-sagen blot er ude på at mele sin egen kage.
- Fagbevægelsen tjener sin egen interesse i konflikten med Ryanair. Man pisker en folkestemning op og fremstiller Ryanair som en trussel mod alle danskere. Det er flyselskabet bestemt ikke, siger Joachim B. Olsen.
Han har svært ved at se, at forholdene for stewardesser og piloter hos Ryanair skulle være så dårlige.
- Hvis lønningerne og forholdene var så dårlige i Europas største flyselskab, ville Ryanair ikke kunne tiltrække og fastholde de nu over 9.000 ansatte. Sådan virker markedet jo heldigvis, siger Joachim B. Olsen.
Han mener, at det bør være muligt at lave aftaler direkte mellem arbejdsgiver og ansat, sådan som Ryanair gør.
- Jeg har ikke noget imod fagforeninger, og man skal da kunne indgå frivillige aftaler. Men det bør ikke være sådan, at det kun er overenskomster, der dur, og alt andet er noget skidt. Der skal være plads til, at arbejdsgivere laver direkte aftaler med ansatte, siger Joachim B. Olsen.
Et anderledes ræs
Ledere fra fagbevægelsen taler om, at Ryanair fører an i et ræs mod bunden, hvor løn og arbejdsvilkår bliver mere og mere forringet.
Det ræs har Joachim B. Olsen en helt anderledes udlægning af.
- Nogle taler om, at Ryanair sætter gang i et ræs mod bunden. Men det er ikke et ræs mod lavere lønninger. Det er et ræs mod tabte arbejdspladser og lavere vækst, hvis vi ikke tager konkurrencen til os, siger Joachim B. Olsen.