Beskæftigelsesborgmesteren i København, Anna Mee Allerslev (R), skal nu forklare massive problemer med ventetid på udbetalinger af kontanthjælp.
Som Avisen.dk skrev i forrige uge har nogle ventet seks til otte uger uden penge. Blandt andet den tidligere sosu-assistent Jette, der måtte låne af venner og familie til mad og medicin. Hun havde fire kroner til mad og medicin i 21 dage.
Det fik fagforbundet FOA til at klage til Folketingets Ombudsmand.
I klagen skriver FOA, at det er under al kritik, at Ydelsesservice København lægger byrden for besværet ved at indføre kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen over på de allermest udsatte.
Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation kræver nu en forklaring fra beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev på, hvordan det kan lade sig gøre, at der er opstået så lang ventetid.
Det skriver Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten i en fælles pressemeddelelse.
- Vi taler om en ydelse, der netop gives til folk, der ikke har noget at leve af. Når vi efterlader dem uden livsgrundlag i så lang tid, så tvinger vi dem i armene på lånehajer eller det, der er værre. Det er det sidste, udsatte mennesker har brug for, siger politisk leder for SF i København, Sisse Marie Welling, i pressemeddelelsen.
Politikere fik ikke besked
Derfor har Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten i fællesskab bedt om en redegørelse fra den radikale beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev, når Borgerrepræsentationen holder møde på torsdag, 15. december.
- Det er et stort problem, at udsatte borgere ikke får den behandling, som de har krav på. Vi taler om mennesker, som ikke har penge til mad og husleje, fordi kommunen ikke lever op til sine forpligtigelser, siger Enhedslistens beskæftigelsesordfører, Ulrik Kohl, i en pressemeddelelse.
Socialdemokraterne undrer sig især over, at de lange ventetider ikke er blevet præsenteret for Beskæftigelses- og Socialudvalget.
Det er borgmesteren på området, der har ansvaret for at fristerne overholdes, så de svageste borgere ikke svigtes.
- Vi har for lang tid siden gjort borgmesteren opmærksom på, at problemet ville opstå som følge af indførelsen af kontanthjælpsloftet den 1. oktober i år. Det er vanvittigt, at det nu er noget, vi må læse om i avisen. Det her skulle der havde været taget hånd om tidligere, siger Andreas Keil (A).
De tre røde partier i Borgerrepræsentationen vil blandt andet have svar på, hvor længe beskæftigelsesborgmesteren har kendt til de lange sagsbehandlingstider, hvad hun vil gøre for at nedbringe dem og hvordan man i mellemtiden vil informere og hjælpe de ramte borgere.
I en mail har Københavns Kommune tidligere forklaret til Avisen.dk, at Ydelsesservice ikke kunne overholde sagsbehandlingsfristen, fordi de nye love gav en stor mængde ekstraarbejde. Kommunen satte ekstra ressourcer af til opgaven, men kunne ikke på kort sigt følge med mængden af sager, forklarede kontorchef Dorthe Vang Kristensen.