En fragtpris på et drivhus er omdrejningspunktet for, at Forbrugerombudsmanden nu melder jem & fix til politiet.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Byggemarkedskæden reklamerede fra 2009 til 2014 i en række husstandsomdelte reklameaviser for et drivhus til 1.995 kroner eksklusiv leveringsomkostninger.
Ifølge Forbrugerombudsmanden har jem & fix dog undladt at nævne, at drivhuset af modellen ”Halls Populær 86” også kostede 599 kroner i fragt.
jem & fix kendte fragtprisen på forhånd, og derfor vurderer Forbrugerombudsmanden, at det er ”vildledende og i strid med markedsføringsloven, at fragtprisen ikke blev oplyst sammen med kontantprisen i tilbudsavisen.”
Lavprisbyggemarkedet oplyser, at man har taget sagen til efterretning og ændret praksis således, at fragtprisen nu er oplyst i reklameavisen.
Vildledende
jem & fix mener, at det tydeligt fremgik, at drivhuset var en bestillingsvare, som skulle leveres til forbrugerens adresse, fordi man i reklameavisen havde skrevet ”ekskl. leveringsomkostninger”.
Derudover kunne forbrugerne se fragtprisen, når de bestilte drivhuset på nettet, forklarer jem & fix.
Det er dog ikke nok at henvise til, at fragtprisen står på nettet, lyder vurderingen fra Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.
- Det er efter min vurdering vildledende, når jem & fix ikke tydeligt oplyser forbrugerne om, at de skal betale en obligatorisk fragtpris, uanset om de selv henter drivhuset eller får det leveret. Det får drivhuset til at fremstå betydeligt billigere, end det egentlig er, siger Christina Toftegaard Nielsen, der altså nu vil have politiet til at efterforske sagen.