Elever, der kaster ting efter læreren, truer, slår og råber højt i klassen. Det er hverdagen for alt for mange lærere i folkeskoler og privatskoler - og et langt større problem end for blot få år siden. Det skriver fagbladet Folkeskolen.
Samtidig oplever mange lærere alt for høje følelsesmæssige krav på jobbet.
På nogle skoler er arbejdsmiljøet så dårligt, at lærerne risikerer at udvikle angst, depression, hjertekarsygdomme og posttraumatisk stress, viser rapporter fra Arbejdstilsynet, som Folkeskolen har fået aktindsigt i.
Kvælertag og møgluder
Problemerne ses især i de mindste klasser, og hænger på mange skoler sammen med, at børn med særlige behov nu skal inkluderes i almindelige klasser. Blandt eksemplerne er børn, der har taget kvælertag på læreren og smidt en saks efter læreren, og der er også problemer med elever, der kalder lærere "møgludere" eller råber "jeg slår dig ihjel" - hvilket kan betragtes som psykisk vold. Af andre grove eksempler kan nævnes elever, som har taget bat og kniv med i skole.
Ofte er lærerne magtesløse, og det dårlige arbejdsmiljø fører for nogle til søvnbesvær og andre tegn på stress. Nogle steder ender lærerne og pædagogerne med at gå psykisk ned og må sygemeldes.
Arbejdstilsynet har indtil videre besøgt 132 grundskoler rundt omkring i landet og givet 42 påbud. Halvdelen af dem handler om vold eller traumatiske hændelser, skriver Folkeskolen.
Ikke børnenes skyld
Danmarks Lærerforening mener, at det er helt urimeligt, men understreger, at det ikke er børnenes skyld. De reagerer blot voldsomt, fordi de er frustrerede. Problemet er, at der mangler resurser til at inkludere børn med særlige behov ordentligt.
- Det er urimelige forhold for offentligt ansatte, der gerne vil passe deres arbejde. Og lærerne ved jo, at der er tale om børn, hvor der ikke er resurser nok på flere områder. Lærerne ved, hvorfor børnene er så frustrerede - og så har de ikke mulighed for at stille de tiltag op, som der er brug for, siger Birthe Hansen, der er sagsbehandler i Danmarks Lærerforening, til Folkeskolen.