Det kniber med at få sat kommaerne de rigtige steder, når dansk-stilen skal skrives. Og med at skrive sætningerne, så de giver fornuftig mening.
I hvert fald for 21-årige Mette Hunderup, der er i gang med at tage HF-enkeltfag på voksenuddannelsen VUC i Odense. Hun mener, at danskundervisningen er så mangelfuld, at det går ud over de studerende. Og at det er grunden til, at 73 procent af gymnasiecensorerne mener, at HF-studerende formidler sig elendigt i skrifteligt dansk.
»I forhold til, hvordan man bygger sætninger op og sætter kommaer, får vi ikke den undervisning, vi har brug for. Det betyder, at jeg - og mange af de andre studerende - ikke har lært at formulere sig korrekt,« siger Mette Hunderup.
For høje krav
Hun føler sig langt fra klædt på til den skriftlige eksamen, som typisk består af fire opgaver, hvor eleverne skal analysere en tekst og komme med deres egen mening om et emne.
»Jeg synes ikke, at undervisningen lever op til det, man skal kunne til eksamen. Det er fint nok, at dansketimerne går med at snakke om forfattere og analysere deres værker. Men i sidste ende vil jeg hellere være dygtig til at skrive,« forklarer hun.
Udover den manglende grammatik i undervisningen er Mette Hunderup også irriteret over, at dansktimerne tit bliver aflyst, fordi læreren er syg eller til møde.
Den HF-studerende har planer om at læse til socialpædagog, når hun er færdig med skolen om et halvt år. Indtil da håber hun på, at der vil komme mere grammatik på danskskemaet.