Interesser og modenhed deler skoleelever
En række kommuner deltager i et forsøg, hvor skoleelever ikke skal inddeles efter alder, men efter modenhed.
Skoleelever i syv kommuner kan fra næste skoleår blive inddelt i klasser efter deres modenhed, interesser og indlæringsevne.
Skoleelever i syv kommuner kan fra næste skoleår blive inddelt i klasser efter deres modenhed, interesser og indlæringsevne. Foto: www.colourbox.com/free


Alle elever i den danske folkeskole skal trives og blive så dygtige som muligt.

Det er Undervisningsministeriets begrundelse for, at skoleelever i syv kommuner fra næste skoleår kan blive inddelt i klasser efter deres modenhed, interesser og indlæringsevne.

De pågældende kommuner deltager i et forsøg, som Undervisningsministeriet gennemfører for at få mere viden om, hvordan kommuner og skoler kan udnytte elevernes evner og skabe mere trivsel i klasseværelserne.

Skoleeleverne skal altså ikke inddeles i klasser efter alder, som skolerne normalt gør, men bliver en del af såkaldte aldersintegrerede klasser. Forsøget foregår med elever fra 4. til 9. klasse og løber i tre skoleår fra næste skoleår.

Selvom skoler, der deltager i forsøget, må samle eleverne i alternative klasser, er der ikke frihed til at lave klasser efter, hvor godt eleverne klarer sig i dansk, matematik og andre fag. Klasserne må ikke laves på baggrund af elevernes faglige kunnen.

De kommuner, der deltager i forsøget, er Fanø, Frederiksberg, Greve, Haderslev, Ikast-Brande, Odense og Silkeborg Kommune.

Og i Ikast-Brande Kommune ser formanden for børne- og undervisningsudvalget frem til at lave folkeskoleklasser, hvor der ikke kun tages højde for skoleelevernes alder:

- Vi tror, at vi kan få skabt andre relationer og få lavet bedre læringsforum, end vi ser i dag, siger udvalgsformand Annette Mosegaard (V) til DR P4 Midt & Vest.

Undervisningsministeriet har desuden givet Gribskov Kommune og Nyborg Kommune mulighed for at lave en fælles ledelse af kommunale folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre. På den måde kan skoler og biblioteker dele viden og materialesamlinger.

Dette forsøg begynder også næste skoleår og skal løbe i tre skoleår.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.