Inklusion giver Helen søvnløse nætter
Elever med autisme og ADHD i en klasse, hvor niveauet svinger fra 4. klasses-niveau til 2. g. Det gør det svært for Helen Zachariassen at give alle eleverne den rigtige undervisning.
I den klasse, hvor Helen Zachariassen underviser tysk, er der 21 børn. 10 af dem har "svære udfordringer" og tre kommer fra en specialklasse men er blevet inkluderet i den almindelige klasse
I den klasse, hvor Helen Zachariassen underviser tysk, er der 21 børn. 10 af dem har "svære udfordringer" og tre kommer fra en specialklasse men er blevet inkluderet i den almindelige klasse Marie Hald/Polfoto


Noget af det, der kan holde Helen Zachariassen vågen om natten, er følelsen af, at hun ikke gør sit arbejde som lærer godt nok.

"Når jeg ved, at der er nogle børn, der ikke får den rigtige undervisning, så giver det søvnløse nætter," siger hun.

Helen Zachariassen er lærer på Lindevangskolen på Frederiksberg. Her er rigtig mange børn de seneste år rykket fra specialklasser ud i de almindelige klasser. Men der er ikke fulgt ekstra midler med.

"I specialklasserne er der ekstra ressourcer. De forsvinder, når eleven går over gangen og ind i en almindelig klasse, men diagnoserne forsvinder jo ikke," siger hun.

Fra 4. klasse til 2. g

I den 9. klasse, som Helen Zachariassen underviser i, er nogle elever på 4. klasses niveau, mens andre er på niveau med elever i 2. g. Det er noget af en udfordring at undervise sådan en flok, når der kun er én lærer.

"Men det er jo ikke kun den faglige spredning, der er problemer med. Det er også meget ofte det sociale," siger hun.

De børn, der er blevet sluset ud af specialklasserne for at blive inkluderet i de almindelige klasser har diagnoser som ADHD, Autisme, OCD og depression.

"Autister har det jo meget svært med sociale sammenhænge, så det kræver en helt særlig tilrettelæggelse af undervisnignen," forklarer Helen Zachariassen.

Brug for ekstra hænder

Derfor kunne Helen Zachariassen godt tænke sig en ekstra lærer, som hun kan tilrettelægge og gennemføre undervisningen sammen med.

"Så kunne vi jo arbejde med børnene i mindre grupper og tage hensyn til deres behov," siger hun.

Det må gerne være en lærer med specialviden.

"For vi almindelige lærere er jo ikke uddannet til at tage os af børn med diagnoser, og vi har ingen efteruddannelse fået," siger hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.