Ingeniørmangel: Lærere kræver efteruddannelse
Der må penge til vikarer, så lærere kan efteruddanne sig i tekniske og naturvidenskabelige fag, siger lærerne.
En ny prognose fra Engineer the Future, som er en alliance mellem 44 partnere, herunder Dansk Industri (DI) og Ingeniørforening, viser, at der i 2025 vil mangle 9300 ingeniører og 4200 naturvidenskabelige kandidater.
En ny prognose fra Engineer the Future, som er en alliance mellem 44 partnere, herunder Dansk Industri (DI) og Ingeniørforening, viser, at der i 2025 vil mangle 9300 ingeniører og 4200 naturvidenskabelige kandidater. Foto: Colourbox.dk/free


Danmarks Lærerforening ser positivt på at gøre en indsats for at få børn til at interessere sig mere for de tekniske og naturvidenskabelige fag.

En ny prognose fra Engineer the Future, som er en alliance mellem 44 partnere, herunder Dansk Industri (DI) og Ingeniørforening, viser, at der i 2025 vil mangle 9300 ingeniører og 4200 naturvidenskabelige kandidater.

Flere organisationer peger på, at problemet skal løses allerede i folkeskolen. Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er enig i, at indsatsen skal styrkes, men det kræver mere efteruddannelse, lyder det.

- Vi har lavet et naturfagsudspil, som blandt andet fokuserer på at efteruddanne lærere, så flere får det som linjefag. Det kræver, at skolerne har de nødvendige midler til rådighed ikke mindst til at kunne vikardække de lærere, der tager uddannelsen.

- Et andet vigtigt element er, at der er tid til og mulighed for at skabe stærke naturfaglige miljøer ude på skolerne. Det kan ske gennem oprettelse af en vejlederfunktion i naturfag og et systematisk samarbejde med virksomheder, siger han.

Danmarks Lærerforening har i flere år efterlyst, at læreruddannelsen skal være på kandidatniveau, og det fastholder Anders Bondo Christensen.

- Erfaringerne fra lande som Finland og Canada viser, at en femårig læreruddannelse på kandidatniveau tiltrækker de bedst kvalificerede og sikrer et stærkere forskningsmiljø. Og det vil også være med til at styrke lærernes kompetencer i eksempelvis naturfagene, siger lærerformanden.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.